torsdag 22 augusti 2013

Att blogga i nattmössan


faller sig helt naturligt för somliga av oss. Framöver kommer jag att göra det i dubbel bemärkelse, eftersom jag nyligen återfann en nattmössa jag stickade på den tiden jag ofta sov utomhus. Som kanske syns på bilden, har jag inte ens fäst garnändarna eftersom mössan blev färdig när det var slutsovet utomhus. Men nu ska jag fästa tåtarna, för jag har upptäckt att den är utomförträfflig nu när mornarna är kyliga. Kanske kan jag hitta tre bjällror att fästa i mössans tre ”svansar”.
Med senapsmugg, nattmössa och elektrisk filt kommer jag att ha det varmt och gott långt in på höstkanten.

8 kommentarer:

  1. ...och jag som trodde att du tänkte skriva att i de tre svansarna kan man hänga senapsmugg, nattmössa och elektrisk filt. En praktisk nattmössa med andra ord.
    Men vackrare och ljudligare blir den nog med bjällror.

    Karin som alltsom oftast skriver i nattmössan

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Nja, även om svansarna skulle klara av tyngden, så gör inte jag det - även om det skulle förstärka känslan av att jag är en narr (ännu mer än bjällror).
      Margaretha

      Radera
  2. Vilken fin nattmössa! Mjuk och trevlig verkar den vara också. Ja, sova utomhus bör man ju göra minst en gång per sommar, men nu har det inte blivit av på ett tag. Det är nåt visst med att vakna i gryningen och känna kylan i näsan innan man kurar ihop sig igen och somnar om. Nattmössa har jag aldrig testat, men det är klart att det hör till och gör upplevelsen ännu mer fulländad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Ja, även om färgen är läskig så är det ett mjukt och skönt bomullsgarn som lämpar sig för ändamålet. Jag har haft hemstickade ylleluvor tidigare, men det här är skönare - och mycket bättre än en filt eller handduk, som envis med att lägga sig över ansiktet.
      Margaretha

      Radera
  3. Nån gång i tältkåta har jag frusit i sovsäcken och paltat på mig alla kläder jag haft med, inklusive stickad luva - det hjälper med varmt om huvudet! En fjärdedel av minutblodvolymen går ju dit. Att hålla huvudet kallt är feltänkt! Det är i magen man ska is!
    Du kommer att vara en prydnad för din kulle, vacker mössa, fin mugg och teknisk filt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Is i magen och yllesockor på fötterna! Då klarar man sig en bra stund.
      Just nu behövs all värme jag kan magasinera - temperaturen har hasat sig upp en grad se'n jag kom ut - till 6,2°, och dimman sveper in vår kulle i ett mjukt ludd.
      Margaretha

      Radera
  4. Skön nattmössestil, jag skulle behöva börja tänka på att göra en egen. Om jag ska vara kvar över den här vintern också i mitt gamla hus.
    Men det där med bjällror kanske inte är så himla bra, varje gång man svänger sej iofs bjällerklang är ett vackert ljud att vakna upp till;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Candela,
      Trevligt att se dig här i kommentatorsbåset!
      Nu har jag plockat fram en nål med stort öga, så att jag ska kunna fästa alla garnändar - annars kommer det inte att finnas några svansar kvar att fästa något i. Kanske är de smartare, framförallt mjukare, med tofsar än med bjällror.
      Bäst du börjar sticka nu - nätterna är redan kalla!
      Margaretha

      Radera