torsdag 13 augusti 2009

Project Gutenberg

THE SUMMER OUTING—A MORNING CALL.
0
Har du någonsin funderat över vilkat etikettsregler som gäller vid en morgonvisit? Nej, det har inte jag heller – men skulle jag undra så är det bara att läsa "Social Life or, The Manners and Customs of Polite Society" från 1896 av Maud C. Cooke. Det är bara en av alla böcker som finns i Project Gutenbergs stora bibliotek.
Jag har skrivit så ofta om Gutenberg att jag varit orolig för att det skulle bli tjatigt – men uppen-barligen har jag inte skrivit så mycket som jag trott, för Mira vill gärna höra mer om Project Gutenberg. Kanske har jag skrivit mest om Gutenberg på te-bloggen eftersom de flesta av böckerna jag talar om är skrivna på engelska. Men om man på någon av mina bloggar skriver in Gutenberg i sökrutan så kommer det nog upp rätt många inlägg. Uppgifterna om hur många böcker som finns varierar, men det är tusentals, tillräckligt många för att jag inte ska hinna läsa mer än en bråkdel av dem under min livstid. Det är farligt att fråga mig om Gutenberg – jag blir lätt långrandig när jag börjar tala om projektet.
De flesta av böckerna är på engelska, men det finns även böcker på andra språk. Och det finns böcker av alla de slag, jag häpnar över variationen.
Till en del böcker finns ljudfiler, så att man kan höra melodierna till sångtexterna.
Man kan söka både på författare, titlar och ämnen. Det senare har sina sidor eftersom man får upp mer än man vill veta. Söker man på ordet "cat" får man 550 träffar eftersom alla ord med den bokstavs-kombinationen kommer upp. Som till exempel "Cattle Brands", "Lou catounet gascoun" och Complete Hypnotism, Mesmerism, Mind-Reading and Spiritualism How to Hypnotize: Being an Exhaustive and Practical System of Method, Application, and Use".

PROPER POSITION OF A LADY IN WRITING.
0
I "The Manners and Customs of Polite Society" får vi lära oss allt om brevskrivning, hur vi bäst inreder våra hem och hur vi reducerar vårt omfång. För alla som lett igenkännande åt Christinas baddräktsbild kanske det känns bra att veta att det finns bot:
Reducing Flesh.
The real mode of life and diet should be changed if the fat would be reduced. If necessary, procure a pair of scales and weigh the different foods that are taken into the system. Reduce the diet then to about four ounces of starch or sugar material per day, one and a half ounces of fat, taken chiefly in the form of butter, and about six or seven ounces of albuminous food, such as lean meat or fish. This is the minimum that should be resorted to, and the patient can take more of each at first and reduce the diet gradually to this point. The proportion of the different food compounds, however, with the exception of figs, dates, grapes and nuts, should also be eaten daily, and one-third of a pound of some of the following vegetables: asparagus, turnips, cucumbers, parsley, watercress, celery, kale or cabbage. Fluids have a fattening tendency, and they must be taken in small quantities.
The drinking should be confined to tea, coffee or water, and never should be taken at mealtime, nor within one hour of a meal. This is peremptory, for food will produce fat much quicker and surer when watered by some good beverage.

Typical Design of a 160 Ton Steam Driven Ice Plant.
Exterior Cross Section In connection with
Otto Luhr Consulting Engineer& Herman Fridel
Architect Ice Making System Patent Applied For
+
"Manufacturing Cost Data on Artificial Ice" är en av de böcker som jag aldrig kommit på tanken att leta efter, men när jag hittade den var jag tvungen att ta' en titt. Otto Luhr och Herman Friedl hette författarna.
Det finns en hel del böcker om handarbete och hantverk, den här bilden kommer från boken "Jacobean Embroidery, Its Forms and Fillings Including Late Tudor" från 1912 av Ada Wentworth Fitzwilliam och A. F. Morris Hands.

2 kommentarer:

  1. Spännande! Tack så hemskt mycket för upplysningarna om Project Gutenberg! Nu ska jag se om även jag kan hitta något spännande!!!

    SvaraRadera
  2. Tror nog att du hittar mer spännande lektyr än du har tid att titta på - än mindre läsa! Kanske kan du städsla en piga så du kan ägna dig åt litteraturen. Jag har dessutom skrivit ännu ett inlägg som kommer att beröva dig nattsömn!
    Margaretha

    SvaraRadera