fredag 28 augusti 2009

Wanted - People for Chronic Illness Inter-Body Exchange Program

Konvalescenten, 1904
Willard Leroy Metcalf (1858-1925)
0
Cathy, en av NORD's* medlemmar skrev häromdagen detta inlägg. Jag har hennes tillstånd att lägga ut det på min blogg.

0

KROPPSBYTARPROGRAMMET


Du – Skulle vilja ha "lika sköna dagar" som jag har.

Du – Avundas människor med kroniska sjukdomar som inte behöver arbeta.

Du – Önskar att du kunde få betalt för att göra ingenting, som de med förtidspension får.

Du – Önskar pengar för ingenting.

Du – Önskar att du kunde surfa runt på nätet hela dagarna.

Jag – Vill ha en paus från den ständigt närvarande smärtan, febern, fasansfulla huvudvärken och konstanta sjukdomskänslan.

Jag – Skulle vilja lämna huset och som omväxling göra något roligt.

Jag – Skulle vilja ha tillräckligt med pengar för att köpa mat.

Jag – Skulle vilja ha en paus från medicinska och andra fordringsägare, som ringer varje dag och som skickar hotfulla brev. Det är en desperata kamp för att inte bli av med elektricitet, telefon och vatten och för att inte hus och bil ska bli utmätta.

Jag – vill slippa bli bedömd och kritiserad av andra.

Jag – skulle vilja kunna arbeta 8 timmar på kontoret utan att drabbas av svåra smärtor bara efter någon timme.

Här är din chans. Erbjudandet gäller bara under en begränsad tid (Jag är övertygad om att du ändrar inställning efter en kort tid i min kropp).

I "Kroppsbytar programmet" kommer du att tilldelas en partner att byta kropp med, för att personligen få känna hur det känns att vara kroniskt sjuk och leva på bidrag.

Du kommer att få ligga i sängen eller på soffan, i stället för att arbeta. Du kommer att få pengar som inte ens räcker till att betala för bostad och fasta utgifter, än mindre till mat, medicin och läkarbesök.

Din utbytespartner kommer att "tvingas" till att arbeta varje dag för att tjäna sitt leverbröd. Kanske låter det märkligt, men de flesta av oss som är kroniskt sjuka skulle kunna ge vad som helst för att vara friska och leva i den världen där man "måste" arbeta – om än för en kort tid.

Du, ja just du, kan få uppleva allt detta i första hand! Vilken enastående möjlighet att få lära sig något nytt!
Studerar du, kan du tillgodoräkna dig poäng för detta.

Kontakta 1-020-xchgabody


*The National Organization for Rare Disorders (NORD) is a unique federation of voluntary health organizations dedicated to helping people with rare "orphan" diseases and assisting the organizations that serve them. NORD is committed to the identification, treatment, and cure of rare disorders through programs of education, advocacy, research, and service.

6 kommentarer:

  1. Bra! Hoppas att många du läser det. Det är nog svårt att fatta rikyigt hur det är att jämt vara sjuk.
    kram från Mette

    SvaraRadera
  2. Mette,
    Ja låt oss hoppas att någon får sig en tankeställare.
    kram,
    M

    SvaraRadera
  3. Det låter jobbigt.
    Sköt om dig!
    ellen

    SvaraRadera
  4. http://www.blogger.com/profile/1782107965795100397628 augusti 2009 kl. 19:42

    Oj så tacksam jag är över att vara frisk och att jag har ett arbete som för det mesta är roligt. Nej, jag vill verkligen inte byta med dej även om jag önskar att du slapp vara sjuk!

    SvaraRadera
  5. Jag gjorde bestämt något tokigt. Förlåt!

    SvaraRadera
  6. Ellen och Siv,
    Det har kommit en del mejlkommentarer om detta - kanske kan jag få ihop ett inlägg som svar.
    I vår del av världen har vi nog anledning att vara tacksamma lite till mans. Vi har trots allt en någorlunda fungerande sjukvård. Själv har jag säkert fått vård, mediciner och hjälpmedel för långt mer än jag betalat i skatt.
    Margaretha

    SvaraRadera