tisdag 25 augusti 2009

Du har ett brev att hämta

'
stod det på avin som kom i dag – ett brev som inte går ner i din brevlåda. Nej, så stor brevlåda har jag inte – det är brevet som står på bordet.
Eftersom jag blev tvungen att ta' ut bilen för att hämta brevet, och eftersom det såg ut att bli en fin dag, bestämde vi oss för att kombinera brevhämt-ningen med en utflykt. Så vi begav oss ut på små-vägarna. Vårt mål var en vik av älven där det finns bord och bänkar, och dit det går att ta' sig med bil och rullstol.


Jag hade ett par småhinkar med mig och hoppades att det skulle finnas några blåbär kvar. Någon hade lämnat sin plockare och jag undrade om det betydde att alla bär var plockade.

Först ser jag inga blåbär alls – bara lingon, men de är nätt och jämnt mogna – men när jag lämnar stigen finns det rätt gott om blåbär. Det är gott om mygg också, jag var visserligen förutseende nog att ta' med mig myggmedel men inte mer förutseende än att jag lämnade det på bordet med matsäcken!

När jag närmar mig vattnet ser jag en stor fågel ute i vattnet, men innan jag ens hinner tänka kamera har den lyft. Jag är tämligen säker på att det var en gråhäger – enligt fågelboken så borde det här vara så långt norrut de går (flyger).



Nu har jag bläddrat igenom hela "Svenska växter, kryptogamer" av Björn Ursing, men har fortfarande inte en aning om vad det här är för växt.

Bortsett från de närgångna myggen är det skönt att ströva längs vattnet och fylla hinken med bär. Efter en timme ger jag upp och återvänder till baslägret för att äta den medhavda middagen.


Jag prövade att göra en "cheesecake" i mikrovågs-ugnen häromdagen – inte alls dumt – med nyplockade blåbär blev det en läcker avslutning på måltiden.

Precis när jag startade bilen för att fara hem, kom regnet.
Och brevet undrar någon, vad var det i brevet? Kanske får brevet en egen post – men här kommer en bild så länge.



Och av den tänkta posten om bilder, blev det intet i dag heller.

4 kommentarer:

  1. Skattsamlerskan - blåbär och böcker. Inte illa!

    SvaraRadera
  2. Nej, verkligen inte - en perfekt dag!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. var det där vi var?
    jättefint!
    tycker jag känner igen duken. är det den du hade på kursen jag var med på?
    roligt att se b fast bara bakifrån!
    hugs to you all,

    SvaraRadera
  4. Ja Debbie, det var där vi var - fast vi gick längre ut på udden - dit man bara kan komma per fot.
    Jo då, du ser rätt - det är duken blyglans. Inte klokt så många minnen som ramlar över mig när jag börjar tänka på dess tillkomst!
    b och å hälsar
    love,
    m

    SvaraRadera