tisdag 24 februari 2009

Snabbmat

0
Det finns annat än burkar som är snabbt enkelt och gott. Jag är säker på att vår middag i dag kunde tävla med Rias i snabbhet och enkelhet — och vi tyckte det var gott.
Armenisk soppa från "Cranks bästa recept". Det var den första kokboken från Cranks, från 1982 och den jag tycker är bäst. Till detta åt vi "biscuits" — alltså det som amerikanarna kallar "biscuits" och som får engelsmännen att tycka att amerikanarna inte har ett dugg reda på sig, varken språkligt eller på något annat sätt.

0
Armenisk soppa - 4-6 personer

50 g (3/4 dl) röda linser, väl sköljda
50 g torkade aprikoser, väl sköljda
1 stor potatis
12 dl grönsaksbuljong
saften av en halv citron
1 msk mlen kummin
2 msk hackad persilja
salt & peppar efter smak

Lägg linserna och aprikoserna i en stor kstrull. Tärna potatisen grovt och lägg den i kstrullen tillsammans med resten av ingredienserna. Koka upp soppaan och låt den sjuda under lock i 30 minuter. Låt den svalna och kör den sedan i mixer tills den är slät. Hetta upp soppan i kastrullen och smak av.

Vi som gillar tjock soppa dra'r ned rejält på vätskemängden, tror jag hade 7 dl i dag.

0
Vet inte riktigt vad jag ska kalla brödet för på svenska, de är ju närmare scones än det vi kallar biskvier. Snabb-bröd kanske — för snabbt är det bara man har gjort mixen. Det är en stor sats som jag förvarar i frysen, och där håller den sig i åratal. Är lite osäker på varifrån receptet kommer och hur mycket jag har ändrat det. Jag tror att jag hittade det i en amerikansk tidskrift på 70 eller 80-talet.
0
SNABB-BRÖDS MIX
6 koppar vetemjöl
4 koppar grahamsmjöl
1/3 kopp bakpulver
¼ kopp socker
2 tsk salt
2 koppar smör

Det enklaste är att dela smöret i tärningar och se'n mixa allt i en mixer. Jag får göra det i flera omgångar eftersom min mixer är liten. Att mäta smör i koppar är lite märkligt — men vet man att 1 kopp smör är 227 g så blir det enklare. En omvandlingstabell är bra för den som inte har en sats med amerikanska koppar.

När man se'n behöver bröd så fiskar man upp 1 kopp mix blandar med ¼ kopp vätska och eventuella kryddor, frukt, ost eller vad man gillar. Jag ökar i regel vätskan till 1/3 kopp för att kunna klicka ut brödet istället för att kavla och ta' ut med mått. Använder man yoghurt eller filmjölk så är det bra att tillsätta ¼ tsk bikarbonat
.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar