söndag 22 februari 2009

Glad Tänkedag!

bilderna från wikipedia
0
Nu har aldrig det svenska begreppet tänkedag slagit igenom här — men de av er som varit scouter har nog firat Thinking Day nå'n gång. Mina Tänkedagar på Our Chalet i Schweiz är fler än jag kan hålla reda på — men alla lika minnesvärda. Många av minna vänner har jag fått genom scouting. Nu är de flesta av oss inte aktiva scouter längre, men vänskapen består.

De som är nyfikna på tänkedagen kan läsa About Thinking Day.
Surfar runt på nätet och hittar en del bloggar som handlar om dagen. "En droppe i havet" talar om scoutrörelsen som en kvinnorörelse — jag har inte tänkt i de banorna, för mig har den internationella aspekten varit den viktiga och jag har nog mer tänkt på den som en fredsrörelse. Men visst har hon rätt, i många länder betyder flickscouting oerhört mycket för de många gånger förtryckt och underprivilegierade flickorna.

2 kommentarer:

  1. Jag är också gammal scout, men jag måste erkänna att jag minns inte den där dagen alls!

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det alltid har varierat från kår till kår. Hos oss var vi nog ovanligt internationella - hade ett inslag varje möte, inte bara på Thinking Day.
    Margaretha

    SvaraRadera