söndag 4 januari 2009

Varma minnen en kall dag

00
One kind word can warm three winter months.
0000000000000000000000 Japanese proverb
00
Det knarrar under fötterna och som alltid när det gör det, går mina tankar till Funäs med promenader på sjön, skidturer på fjället och slädpartier. Visst har jag "snöknarr"minnen från sydligare nejder men av någon anledning är det alltid Funäs som ligger överst i minneshögen.
-19° här hemma i morse, så jag går 600 meter norrut för att kolla att allt är väl i verksta'n. Där har det varit -22,5° i natt.
Så kommer jag hem och hittar ett mejl från Adelboden (Schweiz) i inkorgen, vilket ord förresten — inkorg. Och ännu fler minnen ramlar över mig, som när vi spände sälskinn under skidorna och gick rakt upp för berget där vi gjorde upp eld åt medhavd lunch med varma drycker för att se'n rulla ihop skinnen och susa ned på en bråkdel av den tid det tog att gå upp. Eller det som jag tycker är ännu roligare än att åka skidor, att gå ut i nysnön med snöskor.

0
Om du inte redan sett Rutans musminnen så kvista över till henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar