måndag 5 januari 2009

Mat & dryck

0
Stöter ihop med en medhandlare vid ost & köttdisken på konsum — hon står och vänder på ett paket med något köttigt pålägg. Så vänder hon sig till mig och frågar om jag provat det, om det är godare än något som finns i ett annat paket — som jag inte heller förstår vad det är. Så jag säger som sanningen är att jag inte äter kött och tyvärr inte kan hjälpa henne. Varpå hon genast säger: "jag äter nästan inget kött heller, men min man vill inte vara utan." En klassisk kommentar, det märklig var att hon hade inte en enda grönsak i sin vagn — nej, hon plockad inte upp några innan hon gick till kassan heller. Jag undrar vad det är som får folk att svara så — jag anser ju inte att någon är en sämre människa för att hon äter kött.
På samma sätt förhåller det sig med alkohol — i nio fall av tio för jag höra att de bara festdricker eller nästan aldrig dricker, så snart de förstår att jag inte nyttjar alkohol.
Det tycks vara känsliga ämnen.
Men tvärtemot vad andra vegetarianer och nykterister säger har jag aldrig någonsin blivit tråkad för någon av mina vanor. Inte ens som tonåring, och då ska jag kanske tillägga att mitt umgänge stod långt, mycket långt ifrån den nyktra och köttfria skolan. Kända såväl som okända vänner har alltid gjort sitt yttersta för att jag ska få något gott alkoholfritt att dricka.
Jag minns en studentskiva där en mycket berusad gosse kröp över dansgolvet för att skaffa något alkoholfritt åt mig. Inte ett enda försmädligt ord eller gliring har jag fått höra.
När det gäller den köttfria dieten kan det vara tröttsamt när folk till varje pris ska diskutera för och emot — inte så att de är otrevliga, men när det alltid är samma frågor och samma argument så blir det lite tjatigt. Det kan vara knepigt på främmande språk — jag minns en lång promenad i Lübeck när jag till slut gav upp när jag inte visste vad bredflikigt tarmludd heter på tyska.

4 kommentarer:

  1. "inte vet vad bredflikigt tarmludd heter på tyska" - nu bröt jag ihop här över tangentbordet.

    SvaraRadera
  2. Ja, det kan man nog göra för mindre - och säkerligen väsentligare saker här i livet!
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Tja, allt här i livet är som bekant relativt.
    M

    SvaraRadera