onsdag 6 oktober 2021

Watteauveck

 

     Målning av Antoine Watteau

Snart går SAOB i mål, och jag anta’r att det är därför som dagens ord på sistone har varit ord som börjar på någon av bokstäverna i alfabetets slut.

Nyligen var watteauveck ordet för dagen.

Det är ett ”konstfullt veck på klädesplagg, i sht klänning (som var populärt på 1700-talet o. ofta avbildades av konstnären A. Watteau”.


När jag beger mig ut på nätet, för att få veta hur ett sådant veck ser ut, så visar det sig att Watteau var långt ifrån att avbilda klänningar med sådana veck. 



The Silk Gown. Portraits of Maria Tuke Sainsbury

Henry Scott Tuke 


Tea gown. With a Watteau back,
Published in ”La Mode illustre,
December 1899


Jag har inte lyckats lista ut om det finns ett svenskt ord för ”Tea gown”, men jag lär mig att det var en klänning avsedd för informella bjudningar i hemmet. De var tänkta att vara bekväma, och kunde bäras utan korsett — men, står det i artikeln, eleganten kom alltid i första hand. Och jag tackar min lyckliga stjärna för att jag inte levde på den tiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar