lördag 23 oktober 2021

Lördag med Gutenberg

 

SYSTER VID VAGGAN.

Mor hon spinner lin och blår,

Far är långt i skogen,

Solen skiner, vaggan går,

Syster sitter trogen.

Sof, du lilla slasketrut!

När du vext ur vaggan ut,

Får du vest och byxa,

Går till skogs med yxa.


Visst är slasketrut, ett roligt smeknamn — rätt passande för ett hungrigt spädbarn.


Johannes hade mycket att erbjuda i dag — men som jag fann mig nödsakad att införskaffa nödiga viktualier, har bara hunnit gå kika på en charmig bilderbok:

av Zacharias Topelius

Finsk bilderbok med 10 teckningar av Rudolf Åkerblom.



Har man som jag vuxit upp på en veritabel pyttipanna av böcker inköpta på antikvariat av min mor, böcker som redan i hennes barndom kunde vara bortåt 50 år gamla, har det inte gått att undvika farbror Zacharis, som jag förstått att många finska barn kallade honom.

Det här är en bok med tio korta verser, var och en illustrerad med en bild.

Nu när jag läst in mig lite på Zacharias, är jag nöjd att tro att de idylliska bilderna, är som hämtade från författarens egen barndom.



SMULTRONRIFVAN.

Så röd af bär var sveden,

Och backen sken af gull;

Man kunde öst med skeden

Vår stora gryta full.

Med rifvan fylld och hjertat lätt

Jag hvilar på den gröna slätt,

Och nu skall lilla snåling

Också få efterrätt.


Hos SAOB lär jag mig att en riva är ett

” (mindre) kärl tillvärkat av ett stycke näver o. format ss. en strut l. (oftast) ss. en i hörnen med kvistar l. träpinnar hopfogad låda med kvadratisk l. rektangulär botten samt använt vid bärplockning l. ss. dryckeskärl l. för tillagning o. servering av maträtt l. för förvaring av beck o. d.; näverskäppa; stundom äv. om liknande skäppa l. ask av annat material än näver (t. ex. papp l. papper); äv. om skäppan osv. med dess innehåll.”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar