söndag 17 oktober 2021

En stege som till översta hyllan bär

 


BOOKS

    The universe (which others call the Library)


Books which are stiched up the center with coarse white thread

Books on the beach with sunglass colored pages

Books about food with pictures of weeping grapefruits 

Books about baking bread with browned corners 

Books about long-haired frenchmen with uncut pages

Books of erotic engravings with pages that stick

Books about inns whose stars have sputtered out

Books with illuminations surrounded by darkness

Books with blank pages & printed margins 

Books with fanatical footnotes in no-point type 

Books with lice 

Books with rice paper pastings

Books with book fungus blooming over their pages 

Books with pages of skin with flesh colored bindings

 Books by men in love with the letter O

Books with smell of earth whose pages turn 

                                              Erica Jong




Det är med böcker, som med de flesta andra ägodelar — de står alltid för högt upp eller för långt ned, när man behöver dem.

När det kommer till kläder så har jag börjat inse att man kan inte ha allting överst i resväskan eller byrålådorna, hur önskvärt det än vore. En gammal insikt som blev aktuell i morse när jag behövde en bok som stod ovanpå bokhyllan. Det stod också klart för mig att gamla tanter inte ska tro att hon är Tarzans barnbarn, och flänga runt på stegar — men vad gör man? Att sluta läsa är ju inte ett alternativ.



Bortsett från att en stege av det här slaget är ful, så ta’r den på tok för mycket plats, och kostar säkert en förmögenhet.



Den här ser alldeles för ranglig ut, och ett bord till har jag inte plats för.




En på hjul vore naturligtvis praktisk.



Kanske är den här bäst, där har jag något att hålla mig i, och faller andan på, skulle den även passa som predikstol.



Fåtöljer fanns det också, på de sidorna där jag for fram.

Jag tror att människor i alla tider varit fascinerade av kombinationsmöbler, helst med lönnlådor och falluckor.

Inte är de vackra, kanske inte ens bekväma.



7 kommentarer:

  1. Den där predikstolen skulle vara praktisk ... Fast för mig är det inget problem. Jag har så få böcker att jag når alla lätt. Jag läser jättemycket, men vill inte äga böcker. Min kulturkompis Bibi, älskar att äga böcker, läsa och ställa på en hylla och kanske läsa om - för att senare skänka bort.

    SvaraRadera
  2. Bloggblad,
    Jag har kånkat iväg med kartonger till Röda Korset med sån’t som jag aldrig kommer att läsa om. Men jag återvänder ofta till många av mina böcker — i synnerhet till referenslitteraturen, som ju är väldigt skrymmande.
    Dessutom har många av böckerna ett emotionellt värde, när de har författardedikationer. Kanske säljer jag några när jag inte har råd att köpa mat.
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Åh, den där spiraltrappsaktiga – den är ju perfekt! Ser ut att ta upp relativt liten golvyta och gör ändå att man kommer upp en bra bit. Snygg dessutom! Men jag förmodar att det inte är i Ikea-kataligen som du hittat den.

    SvaraRadera
  4. Karin,
    Nej, det är nog inget man får hem i ett platt paket. Tror det är kopia av en gammal modell.
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Jong är klok, lyssnat på henne på Bokmässan, jag har stadig stege och går på gym, har starka ben.

    SvaraRadera
  6. Något du kommer att ha stor glädje av när du åldras!
    Margaretha

    SvaraRadera
  7. Något du kommer att ha stor glädje av när du åldras!
    Margaretha

    SvaraRadera