fredag 1 oktober 2021

Bildningsväder

Oh, vilket sömnigt väder!



When reading fallen asleep 

William Powel Frith


Jag kan ju inte sova hela dagen — det vill säga att det kan jag visst, men jag vill inte göra det. Så med en viss ansträngning sliter jag mig från min sköna fåtölj, vid elementet. Ikläder mig stövlar och regnkappa och hämtar in en kärra ved.



Inte piggade det upp mig något nämnvärt, min tankeförmåga lyser fortfarande med sin frånvaro. Försöker, utan framgång, att läsa, så jag övergår till att titta på bilder.

Bokomslagen från det förra sekelskiftet, ofta jugendinspirerade, har alltid fångat mitt intresse — men jag har lärt mig att det inte behöver innebära att boken är läsvärd.

Ibland kan både innehåll och illustrationer vara så förfärliga att böckerna blir roliga.





ur ”The Motor Maid” av paret Alice Muriel Williamson och Charles Norris Williamson

Med illustrationer av F. M. du Mond och F. Lowenheim 





”The Lightning Conductor Discovers America”, också av paret Williamson 

liksom nästa bok




”The Princess Passes”

Alice Muriel Williamson and Charles Norris Williamson




”Himmelsvolk” av Waldemar Bonsels är illustrerad med silhuetter av Margarete Schreiber




”Pretty Madcap Dorothy” av Laura Jean Libbey

A Romance of the Jolliest Girl in the Book-Bindery, and a magnificent Love Story of the life of a Beautiful, Willful New York Working Girl.

har inte heller den en namngiven illustratör




Och slutligen en bok av Mary Stewart Daggett: ”Mariposilla”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar