fredag 30 oktober 2020

Grattis John!


 Facts are stubborn things; and whatever may be our wishes, our inclinations, or the dictates of our passions, they cannot alter the state of facts and evidence.
                                                               John Adams
 John Adams 
30 oktober 1735 - 4 juli 1826

Naturligtvis visste jag vem John Adams var — men inte förrän i morse visste jag något om honom, däremot kände till lite om hans hustru Abigail, som var ett intressant fruntimmer. Och det var citatet ovan som fick mig att googla på honom. 
Han var USA:s andra president 1797–1801, och dessförinnan var han George Washingtons vicepresident 1789–1797, och den förste som flyttade in i Vita Huset.
För den intresserade finns det massor att läsa om honom, både sådant som skrivits om honom och sådant han själv skrivit, för han skrev förutom sådant som rörde staten och den den politiska situationen både dagbok och brev. Det är det senare jag kommer att koncentrera mig på, som hans "Familiar Letters of John Adams and His Wife Abigail Adams During the Revolution

 Abuse of words has been the great instrument of sophistry and chicanery, of party, faction, and division of society.
                                                                                  John Adams

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar