torsdag 29 oktober 2020

Ett ord i rättan tid

Kam — det vet väl alla vad det är, tänkte jag, och tänkte skynda vidare. Trots allt har jag ju lite annat att syssla med än att nöjesfråssa i ord.  Fast, tänkte jag vidare, det syns nog inte på mig att jag vet vad en kam är — så jag åtgärdade den detaljen och återvände till datorn för att lära mig mer om ordet kam. Det visade sig att utöver betydelsen av substantivet kam, så finns det ett adjektiv kam: 

Hurry Up 

KAM, adj. kammareadv. -T.
Ordformer
(kam 1609. kåm 1722)
Etymologi
[fsv. (Smålandslagen) kamber; jfr sv. dial. (Smål., Östergötl.) kamm, kåmm, bråd, brådskande, angelägen, besläktat med sv. dial. kimba, ila, skynda, kimma ut, uttrötta, utmatta
(†) bråd; brådskande; hastig. Ty will iagh besolla dem ther uppå, / the skola kampt honom ihiäl slå. Asteropherus 42 (1609)I synnerhet nu i Kåmmaste wår dagarne. VDAkt. 1722, nr 177.

Att det kom så lägligt beror på att jag tidigare i dag hade försökt ta reda på varifrån uttrycket "Gud skapade ingen brådska — men han sa att vi skulle skynda oss ibland" kommer. Något svar på den frågan fick jag inte, vad jag fann var det jag redan visste, att det finns olika varianter av uttryckets sista hälft. "Men han sa att du skulle skynda dig i dag, om vi ska hinna med bussen" fick jag höra ibland — eller något liknande, som passade in på situationen.
Pelle Holm nämner det inte ens, medan SAOB citerar Arvid August Afzelius: "Allting har Gud skapat, men icke brådskan."

4 kommentarer:

  1. Har aldrig hört det där med "gud skapade ingen brådska"
    Men trollet på sköldpaddan var sött! Önskar att jag kunde leva lite mer som Skalman, enligt en orubblig mat och sovklocka och så ingen brådska emellan de tiderna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika,
      Det är länge sedan jag hörde det nu - förmodligen är det ett uttryck på utdöende (som så många andra).
      Visst är det ett rart troll!
      Det är inte alltid så lätt att leva som man vill, livet kommer ju emellan lite då och då. Men det är ju något att sträva efter, en strävan som kanske kan fungera som broms när man är på väg att sugas in i ett "värdsligt tempo".
      Margaretha

      Radera
  2. Den betydelsen av kam är ny också för mig - och den andra sorten har jag inte så stor glädje av just nu. Men nu blir det snart ändring på det!!!

    Håller med Annika om att trollet är gulligt, får mig att minnas en sköldpadda jag hade som barn när vi bodde i England. En klasskamrat fick den när vi flyttade, och jag får rapporter om den ibland, för han lever fortfarande! Och han var gammal redan när jag fick honom. Helt otroligt.
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flette-Mette,
      Det gläder mig att du snart kan få glädje av substantivet - adjektivet är inte så mycket att stå efter!
      Sköldpaddor kan bestämt bli väldigt gamla - jag har aldrig varit närmare bekant med någon, men hört att de är trevliga och mer sällskapliga än man tror. Kul att du fortfarande har kontakt med gamla vänner (dit jag även räknar djuren).
      Margaretha

      Radera