lördag 23 maj 2020

Lördag med Gutenberg

I dag fick jag ännu ett av dessa reklamhäften, som jag gillar så mycket, nu från "The American Thread Company". För knappt ett år sedan kunde vi lära oss att virka mattor, i ett av deras häften, nu gäller det "tåvärmare" att kränga på basarer och marknader.
Nu när så många gnölar över att de inte vet hur de ska få dagarna att gå (As if you could kill time without injuring eternity. sa Thoreau i Walden), skulle det kanske vara lämpligt att virka en "Pineapple Doily". Jag kan garantera att det kommer att fylla flera dagar — i alla fall för dem som inte är så virkvana.


Jag är övertygad om att de flesta av er, för att inte säga alla, saknar ett "Napkin Holder Cover" — saknar och saknar, inte har är kanske ett bättre sätt att uttrycka saken.

Slipsarna och en "Lampshade Cover" förbigår jag med tystnad, medan ett par udd- och mellanspetsar kanske vore värda en närmare titt. Men "Notepaper and Pencil Case" är så underbart läskigt att jag måste visa det. 

Den sortens onytta som jag gjorde i mina tonår, därför att det gick att göra  fast jag inte kan minnas att jag någonsin använde alla dessa pennskrin, kragar, skärp, bokomslag och tåvärmare.


Detta häfte från 1953 har förgyllt min morgon: "Star Book No. 98: Suggestions for Fairs and Bazaars". Att du inte får krama dina barnbarn, kan häftet inte göra så mycket åt, men kanske kan det hjälpa dig att öva upp ditt tålamod.
 

2 kommentarer:

  1. Åh, vilka förtjusande gräsligheter. Jag undrar om det finns någon sådan där virkad toalettpappersdocka, där man skulle gömma toarullen under hennes vida kjol, eftersom ... ja, varför egentligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Förtjusande gräsligheter - du hittade de rätta orden!
      Nej, jag tänkte också på de där fodralen för toarullarna, men sådana fanns det inte.
      Det enda i den här vägen, som jag funderat på att göra på sista tiden, är en "jäshuva". Mitt hus är så kallt så det skulle jag behöva för att slippa svepa in degen i handdukar och filtar. Men jag skulle inte virka den!
      Margaretha

      Radera