fredag 31 augusti 2018

Vet du hur stor en fotbollsplan är?



Jag har ingen aning, och blir lika frågande (och irriterad) varje gång man talar om hur stort något är genom att tala om att det är lika stort som si och så många fotbollsplaner. Vore det inte enklare att precisera ytan genom att tala om hur många kvadratmeter eller kvadratkilometer något är I all synnerhet som jag, nu när jag har googlat, vet att:
En fotbollsplan skall vara mellan 45 och 90 meter bred och mellan 90 och 120 meter lång och får inte vara kvadratisk.  
Det är onekligen en viss skillnad på 4050 m² och 10800 m²!

2 kommentarer:

  1. Håller fullständigt med om dumheten att jämföra ytor i fotbollsplaner. Hektar kanske men än hellre jämförelse med en stor ö, med ett län eller nation förstår jag bättre. Om det handlar om stora ytor (som t ex sommarens skogsbränder).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hörde att Spanarna talade om fotbollsplanerna i dag! Fast det lät som de trodde att alla visste hr stor en fotbollsplan är.
      Men vi är nog inte ensamma om att ha synpunkter på det här.
      Det händer ju att de har mer begripliga jämförelser som att jämföra med Gotland eller hur många Sverige som skulle få plats i ett visst land - det tycker jag är bättre.
      Margaretha

      Radera