onsdag 8 augusti 2018

Ett synnerligen användbart ord

Hide And Seek, 1896
Fanny Brate 

SAOB bjuder i dag på ordet DEPLACERA   ett ord jag känner till alltför väl. Så stora saker som barn brukar jag inte förlägga (tack och lov), men hur ofta lekar jag inte gömma nyckel, med mig själv. Fast just när det gäller nycklar har jag bättrat mig, för efter många års träning har jag fått mig själv att bara ha ett ställe för nycklar och handväska — och det fungerar för det mesta. Men så är det allt man lägger på säkra ställen — och jag är verkligen bra på att komma på säkra ställen, så säkra att ingen kan lista ut dem. Allra minst jag själv. 
Och så är det saker, som jag aldrig lägger undan därför att de får bara inte försvinna — som laddaren till ett batteri jag ofta behöver och låneböcker. Ändå letar jag förtvivlat efter dessa två ting just nu.


6 kommentarer:

  1. Om jag skulle lägga ihop alla timmar jag använt för att leta efter saker skulle det kanske bli ett helt år...
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Skönt att veta att jag inte är ensam om att lägga ned tid på att leta efter deplacerade ting!
      Margaretha

      Radera
  2. En gång deplacerade jag fyrtiotusen kronor härhemma så att jag säkert skulle veta var jag lagt dem. Det blev lite svettigt innan poletten trilla ner.
    Renée

    SvaraRadera
    Svar
    1. Renée,
      Så mycket har jag nog aldrig att deplacera, men jag deplacerade en femhundralapp en gång - som jag aldrig hittade. Hittar jag den nu så skulle den vara ogiltig. Säkra ställen är livsfarliga!
      Margaretha

      Radera
  3. Har du inte sådana stolar?
    Jag gillar Brate, konstigt att man ser så lite av henne.
    Förstår inte vad du menar, jag behöver aldrig använda det ordet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaja,
      Mycket snarlika, i alla fall.
      Jag har tänkt detsamma, kanske för att hon var kvinna, och jag har en känsla av att det fanns en period då hon inte uppskattades. För gullig och borglig kanske.
      Margaretha

      Radera