torsdag 9 augusti 2018

Grattis Lyndon!


Pamela Lyndon Travers,  
9 augusti 1899 – 23 april 1996

Mary Poppins skapare var en komplicerad person, och säkert inte helt lätt att leva med. Kanske berodde det på att hennes barndom inte var rosenröd — hennes pappa som var alkoholist, dog när Lyndon var sju år, och hennes mamma sägs inte ha varit barntillvänd. Hon tog sig namnet Pamela Lyndon Travers när hon vid 25 års ålder flyttade till England, från Australien där hon var född. Delvis berodde det på att hon då försörjde sig som skådespelare i en shakespeartrupp, vilket inte familjen uppskattade.

Det tog Walt Disney 14 år att förmå Lyndon att sälja rättigheterna att göra en film baserad på böckerna om Mary Poppins. När hon slutligen gick med på det var det med många förbehåll. Ändå blev filmens Mary Poppins gulligare än boken och Lyndon ogillade det mesta i filmen och Lyndon och Walt kom att tycka hjärtligt illa om varandra.

Lyndon valde själv vem som skulle illustrera böckerna, och valet förr på Mary Shepard, dotter till E. H. Shepard, som illustrerade böckerna om Winnie-the-Pooh.
Jag läste böckerna, många gånger, som barn, på svenska — nu blir jag sugen på att läsa om böckerna på engelska.
För den intresserade finns det massor att läsa om Lyndon, på nätet.

2 kommentarer:

  1. Hannele,
    Hon var ju definitivt inte gullig. Jag har förstått att de som såg filmen (och tyckte om den) innan de läste boken, ofta har lite svårt att smälta den kärva och självgoda Mary.
    Tror jag var åtta år första gången jag läste boken - och blev helt betagen.
    Margaretha
    som aldrig kommit
    på tanken att se
    filmen

    SvaraRadera