söndag 2 november 2014

Så händer det igen

 när jag gör en miniinsats för att höststäda i trädgåden. Jag hittar en kruka med lökar som börjat gro. De små lökarna är nog små påskliljor, men vad de något större lökarna kan vara, vet jag inte.
I en annan kruka har det kommit upp något som mest ser ut som en begynnande solros, har tagit in den, ska bli spännande att se vad det blir.
 Klipper bort några ledsna ormbunkar, och grunnar på om det finns något sätt att få ner äpplen, som växer högst upp i toppen på ett högt äppelträd. Det är god vinterfrukt, som aldrig faller till marken av sig själv.  Att hyra en lyft för att plocka ned några kilo äpplen, är i exklusivaste laget.
Östra trappen är vinterfärdig, men allt det andra jag tänkte göra, har jag kvar. Det är bara att hoppas på fler milda dagar. 
När jag klängt färdigt bland garagets taksparrar, för att hänga upp en matta på tork, beslöt jag mig för att belöna mig själv med te och brasa — och här sitter jag nu.

8 kommentarer:

  1. Minns när vi "vinterbonade" trädgården i Enebyberg. Det kändes bra när saker och ting blev undanlagda och äpplena hade tagits om hand.
    Verkligen mysig brasa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Det är skönt för varje sak som kan prickas av! I dag har det varit för vått för att arbeta ute, och snart ska det bli kallare sägs det.
      Ja, det är gott att pusta ut vid brasan.
      Margaretha

      Radera
  2. Då är vi åtminstone två som inte har vinterbonat färdigt. Ska försöka ta ett nytt tag idag. Jag är så fascinerad av ditt bokbildspel! Kan inte sluta titta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Maggan,
      Och det vete fåglarna, om jag kommer att bli färdig innan vintern är över oss.
      I dag har nog vädret passat bättre för att katalogisera böcker - de flesta har jag kvar.
      Om du klickar på boktiteln, kommer du till boken i fråga, och kan bläddra vidare bland böckerna i mitt bibliotek. Klickar du längst ned på "Powered by LibraryThing" kommer du till startsidan, och kan, om du vill, börja katalogisera dina egna böcker.
      Margaretha

      Radera
  3. Aldrig får jag allt jag har tänkt mig göra färdigt och det är det goda med att bli äldre hela tiden. Man vänjer sig och fått lärdom att att det går bra ändå, vilket det också gör.
    Nu sjunger de julsånger i radion och det har jag inte vant mig vid i början av november. Har du tagit in lökarna? Kanske du får vårlig grönska lagom till jul:)
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Så är det, livet går vidare även om jag inte gjort en bråkdel av allt jag tänkt. Och tur är väl det - jag skulle inte vilja vara den som stoppar tidens gång. Fast ibland slulle det vara trevligt med ett tillfälligt stopp.
      Hua för julsånger, annat än i juletid. Än har jag inte hört några, förutom när jag kommer på mig själv med att nynna en.
      Jo, i morse kom jag ihåg att jag skulle lyfta in lökarna. De skulle nog må bra av att planteras i sär - bara jag inte förstör rötterna då.
      Margaretha

      Radera
  4. Vad duktig du är som gör så mycket själv. Nu när jag är både ensam och äldre, hjälper mina barn mig. Du har nog en mycket större trädgård än min, och nu är jag glad att den är så liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annkatrin,
      Jag är inte duktig - jag är tvungen att göra det själv, om det ska bli gjort.
      Ja, trädgården är stor, men eftersom jag inte har grannar på nära håll, och det är en naturtomt, mer än villaträdgård, är det inget tryck på att ha det fint.
      Margaretha

      Radera