lördag 22 november 2014

Jag saknar ett ord

 Portrait of a Woman Suffering from Obsessive Envy
 Jean Louis Théodore Géricault (1791–1824)
 
Ofta vaknar jag samtidigt som P1 drar igång sin sändning på morgonen — förr i världen undrade jag alltid hur någon kunde somna ifrån ett intressant radioprogram, nu undrar jag hur folk gör för att hålla sig vakna. Jag sätter alltså på radion i hopp om att somna om. Ibland tar det en stund, och jag hinner få hela, eller delar av morgonandakten till livs. Den här veckan har temat varit avund, de eventuellt uppbyggliga i andakten har gått mig förbi, eftersom mina tankar, varje gång, irrat iväg på egen hand. Jag inser att min tolkning av ordet avund inte är korrekt. Avund som är en dödssynd,  är synonymt med missunnsam, ett ord som jag alltid sett som mer negativt än avund. 
Om någon berättar att de ska ge sig av på en jorden runt resa, kan jag mycket väl säga att jag avundas personen i fråga — vilket inte alls betyder att jag missunnar personen den upplevelsen. Jag menar bara att jag tycker att det skulle vara roligt att komma ut och resa. Men för detta finns inget ord — eller har någon ett ord att föreslå?
a`vund subst. ~en 
ORDLED: av--und-en
• känsla av olust över att inte vara delaktig av ngn annans förmån
 ibl. blandad med missunnsamheten gammal ~ mot den äldre systernett nickmål som skulle gjort NN grön av ~;en beundran blandad med ~väcka ~
BET.NYANS: ibl. om allmänt spridd känsla~en hindrade henne från att vinna erkännande
KONSTR.: (av) ~ (mot ngn) (för el. över ngt), ~ (mellan ngra) (för el. över ngt)HIST.: sedan äldre fornsvensk tid; fornsv. afund 'avund; harm; fiendskap'; till fornsv. af- i bet. 'inte' och unna

Såvitt jag kan förstå, är förhållandet detsamma på engelska, envy innehåller också ett viss mått av missunnsamhet.


9 kommentarer:

  1. Kommer inte på något ord...just nu. Kanske lite senare om jag låter tankarna fara

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Skrik till när tankarna är färdigfarna. Jag kan inte för mitt liv komma på ett användbart ord.
      Margaretha

      Radera
  2. Visst finns det! Ordet ÄR "avund"! Vilket ju inte är missunnsamhet. Jag tycker att man förtalat begreppet avund. Att det skulle vara en dödssynd handlar troligen om en felöversättning. Avund i betydelsen: Åh så underbart att ni har/ska göra/bor där/kan det osv, kan handla om att man tycker det vore underbart att kunna spela saxofon, ha ett slott i Skottland, åka på valsafari, eller vad det nu kan vara. MEN, man missunnar inget detta. Man inser till och med att man själv inte skulle klara av allt detta och att man valt bort det för att man har annat som man skattar högre. Jag tolkar nog avund som du. Alltså ingen dödssynd, men insikten att någon annan förfogar över något som man själv gillar och kanske till och med gärna skulle göra i mån av tid och resurser (och om det ligger tillräckligt högt på prioriteringslistan).

    PS. Jag använder också P1 som sömnmedel. Inte för att de är dåliga, tvärtom, men det är så lugnande med deras röster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Den mildare (felaktiga) betydelsen, är nog redan så etablerad att det inte är något att göra åt. Men det skaver att ännu ett ord blivit kapat.
      ändå skaver det inte lika mycket som "att vara själv", eller "vara bekväm", eftersom där finns det korrekta alternativ.
      Gläder mig att jag inte är ensam om att somna ifrån intressanta program!
      margaretha

      Radera
  3. Jag somnar om till vilket radioprat som helst. Men att somna på natten....det är en annan femma.
    Jag avundas alla som slocknar direkt.

    Jag sätter inte likhetstecken mellan avund och missunnsamhet, men ofta n.r jag talar om att jag är avundsjuk, brukar jag lägga till att jag inte är missunnsam.
    De få gånger då jag verkligen , då brukar jag inte tala om varken det ena eller andra utan bara säga grattis.

    SvaraRadera
  4. Suck... Det hakar alltid upp sig i paddan...
    Du får gissa orden som försvann.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      När innehållet i en text intresserar mig är jag en dålig korrekturläsare - såg inte borttappade bokstäver förrän du påpekade det!

      Egentligen gör det ju språket mer spännande, när man får anstränga sig lite för att hitta exakt de ord man behöver.
      man behöver ju inte säga att man är avundsjuk, man kan ju gratulera till millionvinsten, och säga något om att det vore trevligt om vinsten gick till mig nästa gång. (Vilket skulle vara märkligt, eftersom jag aldrig köper lotter.)
      Margaretha

      Radera
  5. Envy/avund har helt klart en viss negativ klang och känsla. Kommer inte heller på något bra ord för att avundas på ett positivt sätt.
    Om jag kommer på något hör jag av mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Vi får nog finna oss i sakernas tillstånd, och kanske är det tur att engelskan inte har ett sådant ord som vi söker, för då skulle alla använda det!
      Margaretha

      Radera