onsdag 12 november 2014

Gulligt,


och i början, men mest i början, en aning ansträngda lustigheter. Men trots allt är den läsvärd, boken om Grace  den vita, blåögda och döva ulmerdoggen som förändrade Dans liv. "Amazing Grace" är den amerikanska titeln på Dan Dye och Mark Beckloffs bok. På svenska heter den "Den fantastiska Gracie" — men om du, som jag, skvätter till varje gång det står mig, istället för jag och han istället för honom, så råder jag dig att läsa boken på engelska. Precis när jag skriver detta, slår det mig att även engelskspråkiga personer har stora problem med sina pronomen, så jag kan ju inte garantera att originalet är korrekt.
Den som vistas i U.S.A., och i synnerhet den som har hund, känner nog till "Three Dog Bakery", men här är berättelsen om hur två fattiga killar med hjälp av en döv hund, kom att starta ett bageri för hundkäx, bakat med naturliga ingredienser, och utan tillsatser, tämligen okänd. Det är en äkta amerikansk framgångssaga,  som ger en stunds vilsam och vänlig läsning.
Jag får tillstå att jag blir en gnutta avundsjuk på Grace, och hennes människor, som har en veterinär som doktor Benjamin  en sådan skulle jag vilja ha både för Åskar, och mig själv!

2 kommentarer:

  1. Det är inte alls länge sen en väninna talade om den här boken, då tänkte jag att jag skulle läsa den men det har jag naturligtvis glömt bort. Men nu ska jag göra det!
    kram från
    Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mette,
      Berätta vad du tycker sedan du läst den! Läsarna hos Bokus hade minst sagt varierande omdömen att komma med. Somliga tyckte den var fantastisk, och andra att den var hemsk. Amerikansk var ett negativt omdöme, från ett par personer. Klart den är amerikansk - det är ju det den är.
      Margaretha

      Radera