torsdag 27 november 2014

Jag, en negativ nolla


Och nu talar jag om blodgrupper. Visst har jag hört talas om blodgruppsdieten, men jag har aldrig brytt mig om att sätta mig in i den. Tur är väl det för jag läser nu att: "Personer med denna blodgrupp förväntas vara muskulösa och ges rådet att äta en köttrik diet. Blodgrupp 0 ska inte äta en stor mängd mjölkprodukter, välj mer fett i form av smör, majonnäs, aioli, pesto, nötter och avokado."
Välmenande vänner har försäkrat mig att om jag bara åt rätt mat, skulle jag bli frisk som en nötkärna — det har nog varit en omdiskuterad diet, ända sedan den dök upp, men nu läser jag att den senaste forskningen inte kan finna något som stöder teorin.
Vad jag däremot aldrig hört talas om är att det finns en teori om att vårt temperament och personlighet styrs av vilken blodgrupp vi tillhör. Redan 1927 skrev en japansk professor vid namn Takeji Furukaw, en bok om detta. I japan tycks det fortfarande vara en omhuldad teori. 
När jag läser vilka egenskaper jag förutsätts ha, tycker jag mest att det låter som vad veckotidningarna brukar ha att komma med när de tilldelar oss olika egenskaper beroende på i vilken stjärnbild vi är född.
Döm själv:
Type O
You are the social butterflies. Often popular and self-confident, you are very creative and always seem to be the center of attention. You make a good impression on people and you’re often quite attractive. Organized and determined, your stubbornness will help you reach your goals. You make good leaders. Lovewise, O is most compatible with O and AB. Common career choices: banker, politician, gambler, minister, investment broker, and pro athlete.
Type A
Type As may seem calm on the outside, but inside, you’re filled with anxiety and worry. You’re perfectionists and often shy and sensitive. Usually introverted, you’re stable and thoughtful. You make good listeners and are sensitive to color and your surroundings. You like to be fashionable and are up on the latest trends, but never flashy or gaudy. You like romantic settings and often shun reality for fantasy worlds. A is most compatible with A and AB in the love department. Common career choices: accountant, librarian, economist, writer, computer programmer, and gossip columnist.
Type B
You can be very goal-oriented and often complete the ambitious tasks set before you. Outgoing and very charming, you’re good at reading people and providing support. Though critical of appearance (but not your own), you aren’t picky and are unlikely to dwell over the little things. Type Bs are impulsive individualists who often create their own path in life. You are very strong and optimistic. B is most compatible with B and AB lovers. Common career choices: cook, hairdresser, military leader, talk show host, and journalist.
Type AB
Not surprisingly, ABs can be quite dualistic, possessing both A and B traits. You may be shy and outgoing, and hesitant and confident. You often stand out from others, don’t like labels, and are nice and easy going. You are logical and determined to do things correctly. Usually trustworthy, you like to help others. You often speak in a serious manner. Your patience, concentration, and intelligence are admirable. AB can find a soul mate with any other blood type. Common career choices: bartender, lawyer, teacher, sales representative, and social worker.

13 kommentarer:

  1. Så skönt att det endast handlade om blodgrupper och inte om annat. Jag hann bli orolig över din självkänsla en kort sekund, när jag läste rubriken ;) .
    Jag har också hört att man är på ett särskilt sätt om man är en viss blodgrupp....och jag har alltid tagit det för vad det är, bara spekulationer.
    U är O- och jag är A+ och visst äter han gärna kött och jag gärna grönsaker, men njaa.....
    Jag tycker inte alls att jag är som en typ A, bara till en liten viss del. Lite spännande är det i alla fall detta att lägga på hyllan-sättet. Sån är du, punkt och slut. Bekvämt om inte annat för den som behöver placera folk efter blodgrupp.
    Du har tydligen missat detta med köttet Margaretha, att du borde äta sådant för att du är en O-människa ;).
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. PettasKarin,
      Nej, det var inte blodigt allvar!
      De flesta människor vill nog kunna sortera in folk - ja hela livet - i fack. En önskan att bringa ordning i världen.
      Ja, tur att jag missat den dieten!
      Margaretha

      Radera
  2. Jag tyckte att jag knde igen mig lite överallt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bloggblad,
      Det är väl som med de flesta horoskop - med lite god vilja kan man få det att stämma. I alla fall alla positiva egenskaper!
      Margaretha

      Radera
  3. Jag tycks ha satsat på alldeles fel sorts karriär och nu tror jag det är lite kört. Undrar om jag hade gjort mig bäst som bankdirektör, spelare eller atlet. Det tål verkligen att tänka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Säg inte det.
      Varför inte kombinera bankdirektör och spelare - det kanske kan bli givande.
      Margaretha

      Radera
  4. Haha! Att ha grupp B lär skydda mot vinterkräksjuka, det hade jag varit intresserad av (är A...)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aaa,
      Så synd att man inte kan byta blodgrupp. Som det nu är kan du bara hålla dig borta från eventuella smitthärdar - och hålla tummarna!
      Margaretha

      Radera
  5. Det där att en viss blodgrupp bör äta vissa saker tror jag stämmer. Det fick jag bekräftat av en holistisk läkare i Stockholm. Och det har jag egen erfarenhet av.
    Men att man skulle vara på ett visst sätt tror jag nog jag tar med en nypa salt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anne-Marie,
      Som med det mesta här i livet, så är det mest en fråga om vem man ska tro på - i alla fall när det kommer till sådant som man inte vet så mycket om. För min del betyder det att de flesta ämnen är mer tro än vetande.
      Margaretha

      Radera
  6. Får vi ingen adventskalender i år?
    Ellen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lugn, bara lugn Ellen, det är i morgpn den börjar.
      Håll ut!
      Margaretha

      Radera
    2. Nu är jag lungn när första luckan har kommit!
      Jättestort TACK!
      kram/Ellen

      Radera