lördag 1 december 2012

Jag kurar gryning


denna första dag på årets sista månad. Tittar på det tända stearinljuset och minns hur vi, i små-klasserna började lördagsmorgnarna, i advent, med att var och en tände sitt medhavda ljus, som vi hade på bänken. Förmodligen höll vår pensionsmässiga, djupt religiösa, lärare en passande (från hennes synpunkt sett) morgonbön. Men den gick mig obemärkt förbi — vad jag minns, är den förtrollade stämningen i klassrummet, med ett trettiotal tända ljus.
Jag tror alltså inte att vi behöver oroa oss för att någon tar obotlig skada av att utsättas för en religiös betraktelse. Däremot förstår jag inte varför inte alla religioner släpps in i skolorna. Kunde inte alla trosinriktnngar som finns representerade i en skola få bjuda in eleverna till sina högtider. De elever som inte vill deltaga, eller vars föräldrar tror att en välsignelse är en trollformel som suger in barnet i en sekt, kan ju få sitta i klassrummet och pyssla med något annat.

2 kommentarer:

  1. Jag har ingen aning om vad dagens religionsundervisning går ut på i skolan. Av mediadebatten verkar det det mest kristendomsfobiskt numera. Trots min otro är jag väldigt glad över den bibelkunskap jag bibringades via flanellograf och andra mer eller mindre pedagogiska metoder. Inte minst ur konstperspektiv har det underlättat förståelse många gånger. Jag håller med om att det vore smart att presentera barn och ungdomar för alla olika religioner, kanske med studiebesök i kyrkor, moskeer och synagogor, t ex. liksom för ateistiska åskådningar.
    Däremot tycker jag man kan sluta tjata om skolavslutning i kyrkan. Avslutningen ska vara i skolan utan religion alls. Sen kan den som vill gå i kyrkan där prällen ska få bestämma agendan. Löjligt att begära att det ska vara religionsfritt i kyrkan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog helt eniga, i den här frågan, Olgakatt,
      Jag vet inte heller något om dagens religionsundervisning - knappast något om gårdagens heller. I min skola kunde vi välja mellan olika alternativ, jag gick i den fria gruppen där vi talade om alla religioner. En annan grupp, den protestantiska, hade en präst till lärare.
      Här handlar det ju inte om den personliga tron - eller otron - utan som du säger om allmänbildning. Och förhoppningsvis skulle bättre kunskaper om andra religioner betyda en större förståelse för andra kulturer.
      Eftersom de politiska partierna är välkomna till skolorna, så borde ju företrädare för olika religioner vara det.
      Margaretha

      Radera