tisdag 18 december 2012

Godnattsaga




Jag tror inte att man använder ordet “bimbo” lika flitigt nu, som för några år sedan. Ett ord, som varje gång jag hör det, förflyttar mig till barndomens sovrum. Det var på den tiden man fortfarande kunde använda ordet neger, utan att bli betraktad som rasist. Eftersom Paul, en av mina jämnåriga kusiner, bodde i Belgiska Kongo, var jag mycket intresserad av landet och dess svarta invånare. 
Följaktligen kom en av godnattsagorna att handla om Paul, negerpojken Bimbo och mig. Så värst mycket av alla våra äventyr minns jag inte, förutom att vi tre var ute i en eka (i Stockholms skärgård) där vi genom att mata en gädda med gräddtårta fick firren att dra vår båt.
Jag vet att delar av sagorna skrevs ned, och min mamma illustrerade dem. Förmodligen finns de kvar — men var?
Medan jag funderar på det tänkte jag tubba jultomten (eller födelsedagsfen, eller namnsdagsnågon)  till att ge mig boken "The Unexpected Evolution of Language" av Justin Cord Hayes. Där talas bland annat om ursprunget till ordet bimbo, som från början användes om män!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar