onsdag 5 december 2012

Mer intuitivt än vad?

Så här står det på en sida som ofta fladdrar förbi:
Gmail bygger på tanken att e-post kan vara mer intuitivt, effektivare och mer användbart – och kanske till och med roligt. 


Naturligtvis undrar jag vad de jämför med — gammaldags handskrivna brev, 
eller gamla hederliga skrivmaskiner, där det behövdes kraft i arm, för att slå an rätt ton och tangent.

Det är säkert effektivare än röksignaler — men kanske inte roligare, 
utan tvekan är mejl mer användbart än brevduvor, men vilket som är roligast kan diskuteras.

4 kommentarer:

  1. Underbara bilder! Och jag har undrat samma sak ibland. Är man inte ännu mer intuitiv, trots allt när man skriver pappersbrev?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Absolut! (Du hör att jag vet hur man ska uttrycka sig nu för tiden).
      Det tog många år innan jag gav upp handskrivna brev - jag saknade möjligheten att rita gubbar - och detta trots att jag långt före datorernas intåg, upptäckte att jag tänkte bättre "på maskin" än "för hand".
      Visst har nätet en fantastiskt bildkälla!
      Margaretha

      Radera
  2. Impulsivt är väl ett ord som kan passa i samband med epost mera än intuitivt.
    Ibland litet för impulsivt så att folk trycker på skicka-knappen i hastigt mod och sen ångrar sig. Man har ju längre betänketid om man använder snigelpost, både medan man skriver på papper och på vägen till postlådan.

    SvaraRadera
  3. Ungefär som en äldre herre.

    SvaraRadera