måndag 19 juli 2010

Vem ska jag välja?

För en tid sedan berättade en väninna att hennes kusin vunnit en tävling där första priset var att få äta middag med en valfri kändis. Hennes val föll på en sångare jag aldrig hört talas om. (Eller var det kanske en skådespelare?)


Det fick mig att grunna på vem jag skulle vilja äta middag med — och jag kan inte för mitt liv komma på en enda levande person jag skulle vilja äta middag med. Däremot kan jag komma på en hel massa avlidna personer som skulle vara roligt att få träffa.

Men låt säga att jag skulle komma på någon — och jag skulle få min önskan uppfylld; vad säger man?


Hej, jag tycker du sjunger bra?
Kul att träffas, jag gillar dina böcker?
Goddag, jag tycker om dina åsikter — de sammanfaller med mina?
Jag önskar att jag kunde måla lika bra som du?


Bara för att personen i fråga är känd betyder det ju inte att hon/han har förmågan att hålla samtalet igång. Alla klarar inte av att ta' emot en komplimang.

Jag siktade en gång en välkänd person när jag handlade på Konsum. Eftersom jag nyss hade hört ett jättebra föredrag av henne, så stegade jag fram och sa' att jag uppskattade hennes föredrag. Hon blev alldeles ställd, började stamma och sa' till slut, "de gör om så ofta här i affären att jag inte hittar någonting".
.
De avdöda storheterna äro:
August Macke 1887 – 1914
Chaim Potok 1929 - 2002
Christina Georgina Rossetti 1830 – 1894
Edith Louisa Cavell, 1865 – 1915
Franz Joseph Haydn, 1732 - 1809
Fredrika Bremer, 1801 - 1865
Helene Schjerfbeck, 1862 - 1946

2 kommentarer:

  1. Margaretha,
    du kan väl tillreda festliga middagar och bjuda in dem alla på en gång eller var för sig, alla de som redan har lämnat världen. Det kan ju bli riktigt intressanta samtal över matbitarna, fastän med risk att bli smått ensidiga, men man kan ju inte veta så noga
    Karin
    som gärna var en fluga eller en mygga vid samma bord när Haydn och Scherfbjeck stod i tur.

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Kanske är det bättre att jag bjuder dig, så kan vi samtala om de stora flickorna och pojkarna.
    Margaretha
    som ska klippa det gräsligt höga gräset NU

    SvaraRadera