onsdag 21 juli 2010

Så sant som det är sagt

Det måste ha varit en person med mycken livserfarenhet, som myntade begreppet "en olycka kommer aldrig ensam".



Jag började dagen med en av de enklare föresatserna, att mata tvättmaskinen. När det var dags att hänga tvätten möts jag av ett vattenfyllt golv. Har svabbat upp det värsta, men styrkt av te ska jag strax återvända för att avsluta uppsnyggningen.
Det är den här sortens minikatastrofer som ta'r tid och kraft från det planerade arbetet. Det som nu är stryktorrt, hinner förmodligen bli snustorrt innan jag hinner fram till strykbrädet. Och maten som skulle lagas och frysas står halvfärdig i kylen.

Som synes funkar datorn för ögonblicket — men jag vet ju aldrig hur länge — förutsatt att jag sitter lika stilla som en kung på sin stensockel, och för säkerhets skull håller jag andan.
Eftersom min pålitliga datorfirma inte längre servar privatpersoner, så blir jag så illa tvungen att hitta en annan tantvänlig firma som kan hjälpa mig.

6 kommentarer:

  1. Pst! Andas, annars faller du av pinn!
    Du är drabbad av Murhpys lag för tillfället. Håller tummarna att allt ordnar sig snabbt och bra!
    Karin
    mitt i ärtplockningen

    SvaraRadera
  2. Ja, vissa dagar "går det troll i"! Hoppas att du får en lyckad dag imorgon och att datorn inte lägger av. Jag har blivit van att kunna titta in till dig att det vore ett stort avbräck om den möjligheten inte fanns. Man kunde kanske prata med Maken som varit IT-guru på kommunen?

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Tack för tipset - det känns redan bättre!

    Maggan,
    Tack för erbjudandet om att låna Makens öra. Kruxet är att det nog behövs både ögon och fingrar här. Det är nämligen ett glapp någonstans, och jag har lärt mig att om min dator har ett löst AC-kort, så kan jag klara mig undan med några hundringar. Men om det sitter direkt på moderkortet, så är det förmodligen inte lönt att reparera. Så jag måste ha någon som kikar i datorns innanmäte för att se hur det står till - och fixa, om det går att fixa. Annars är det dags för en ny dator. Det retar mig för den här är inte gammal, drygt ett år. Naturligtvis gäller garantin bara i ett år.

    en lätt desperat
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Åh, nej vad tråkigt! Datorer och Internet är ju världens grej - om allt funkar vill säga. Jag känner igen den lätta desperationen. Själv hade jag nog varit mer än lätt desperat ;-)
    Jag som inte ens hade någon dator för bara 5 år sedan, får nästan panik om jag inte loggat in mig på mailen, kollat läsaren, betat av ett par bloggar osv, på en dag eller två. Har redan en andra dator och den kraschade bara efter 3 månader! Var helt stendöd. Det tog en herrans massa tid innan ny hårddisk kom med posten. Tur i oturen var i alla fall att garantin gällde. Det är snålt tycker jag annars med bara ett år. Och visst verkar det också som att de flesta nya "tekniska" prylarna börjar strula nästan på dagen efter införskaffandet.

    Hoppas verkligen du får korn på någon som kan åtgärda glappet!! Önskar jag kunde hjälpa dig på något sätt? Innanmätet av datorer är dessvärre inte min starka sida.

    SvaraRadera
  5. Det är konstigt att sådana här missöden ofta sker i klump. Hoppas att du får ordning på din trilskande dator och tvättmaskinen. Visst är det konstigt att det skall vara så svårt att få bra och professionell hjälp när man behöver den.

    SvaraRadera
  6. Åsa,
    All teknik är bra - så länge den fungerar. Min mobiltelefon fungerar förresten inte heller, men det har jag inte orkat ta itu med eftersom jag nästan aldrig använder den.

    Jag har hört från många reparatörer att dagens spisar och tvättmaskiner inte går att jämföra med äldre prylar. Jag hade en frys som var över 40 år innan den lade av - tror inte att någon nytillverkad frys håller så länge. Och titta på gamla symaskiner som går och går och aldrig kommer till soptippen!

    Anne-Marie,
    Tvättmaskinen tror jag att jag fått rätsida på nu, men datorn måste jag till sta'n för att få hjälp med. Och dit har jag en timmes bilresa. Fast först gäller det att veta vart jag ska vända mig. Det finns säkert massor med ställen fast jag inte känner till dem.

    Margaretha

    SvaraRadera