tisdag 15 oktober 2024

Frukt och bär

 är vad Skriv-Robert gett oss i uppgift att skriva om i dag.


Someday you will be old enough to start reading fairy tales again. 

               C.S. Lewis


The Picture-Book 

Fritz von Uhde



Det blir barntillvänt i dag — börjar med Elsa Beskows ”Solägget”, som handlar om en älva som plockar upp ägg som ramlat ur fåglarnas bon och återbördar dem. Men vad i all världen ska hon göra med ett jättestort gult ägg som förmodligen ramlat ned från himlen?




Strawberry Acre” är ingen barnbok utan en av Grace Richmonds många romaner.



Ibland beskrivs de som ”domestic”, andra gånger som romantiska. 

Det fanns gott om den här sortens böcker under den första hälften av 1900-talet. 

Böcker som skildrar vardagshändelser med livets små förtretligheter. 

Hur vardagligt det nu är att några syskon ärver ett stort, nedgånget, hus med tillhörande 42 tunnland (ungefär) mark, som lämpar sig för jordgubbsodling. 

 


Och så ännu en barnbok — en favorit som jag skrivit om tidigare.



John McCloskeys bok "Blueberries for Sal”,  en klassiker från 1948, som finns att köpa både hos Bokus och Adlibris.


Jag tror inte att den är översatt till svenska, men det borde inte hindra någon som umgås med barn, att introducera boken i familjen. Bilderna inbjuder till samtal, och den är lätt att översätta.



9 kommentarer:

  1. Elsa Beskows böcker är fina, fyndat några på loppis.

    SvaraRadera
  2. jo, Anne Charlotte Lefflers böcker översattes till norska, danska, finska, ryska, tyska, engelska, nederländska, italienska och franska,
    som många andra svenska kvinnliga författare, precis som Fredrika Bremer, Victoria Benedictsson och Emilie Flygare-Carlén. Kvinnorna större än Strindberg

    Så vem vet om D. H. Lawrence läste henne

    SvaraRadera
  3. I dag har du bara favoritböcker!
    Jag har alla McCloskeys böcker och rätt många av Beskows.
    Så samlar jag på Richmonds böcker, nu har jag alla om Dr. Burns.
    Varje gång jag ser affärer med gamla böcker går jag in för att se om jag hittar något intressant.
    Wendy

    SvaraRadera
  4. Solägget känner jag till sedan många år men inte de två andra. Det är alltid roligt att se vad du har grävt fram.

    SvaraRadera
  5. Solägget har jag läst med mina barn. I synnerhet den äldste pojken gillade den. De andra två kände jag inte till.

    SvaraRadera
  6. Håller med Wendy, med en liten reservation för Grace R’s böcker, som ger mycket intressant information om hus,hem och dagligt liv, på den tiden, men huvudpersonerna är alltid lite FÖR perfekta.
    McCloskey var fantastisk, barnbarnen har löst sönder flera exemplar. Alla har de sina favoriter, sal är min favorit, Jon älskar Make Way for Ducklings , på tyska.
    Och Elsa Beskow minns jag från min barndom - på norska.
    Å så många minnen du gav mig!
    kram från Mette

    SvaraRadera
  7. Håller med om att det är kända och bra böcker du valt idag.
    Läste alltid Richmond när jag var sjuk och hemma från skolan.
    Blueberries for Sal är underbar, McCloskey var lika skicklig konstnär som författare.
    hugs and love,
    Debbie

    SvaraRadera
  8. Solägget kände jag till. Bilden från den sista boken med pojken och björnen får mig att tänka på Mors lilla Olle.

    SvaraRadera
  9. Du har valt jättefina böcker.

    SvaraRadera