torsdag 17 oktober 2024

fönsterkuvert

 ”A bill is a thing that comes in a windowed envelope and causes men to pull in their lips and turn the oilburner down to sixty degrees and women to look shifty-eyed and say, “Someone must have been charging on my account.”

ur ” Anybody Can Do Anything”

av Betty Bard MacDonald

(Ja, hon som skrev böckerna om ”Mrs. Piggle-Wiggle”, ”Tant Mittiprick” i svensk översättning”)




från ”Boktryckeri Kalender 1921”


De tre fönsterkuverten som kom med dagens post fick mig att fundera över hur länge det funnits fönsterkuvert.

Jag har en känsla av att de har blivit vanligare med åren — det kan naturligtvis vid bero på att jag som barn inte fick några räkningar. För de fanns redan i min barndom.

Redan 1901 konstruerade en man vid namn Americus Franklin Callagan ett kuvert med fönster, och i juni påföljande år fick han patent på sin idé, som han kallade ”Outlook” eller ”See through envelope”. Undrar om en räkning i ett outlook kuvert skulle kännas mindre uppfordrande.

Begreppet ”window envelope” är belagt i engelskan sedan 1914. Medan vi i Sverige kunde läsa om det redan 1911.


Ingrid Sjöstrand visar att inte ens i en dikt slipper vi ifrån fönsterkuvert.


 Varje dag ger någon liten del-

seger över tingens råa hopar

över multisarnas anlopp och

kommunens sophämtning

över inbetalningskortens o-

vedersägliga korrekthet

i klarögda fönsterkuvert

över mössens visserligen o-

övervinneliga in-

telligens

över skogen

som oförtröttlig marscherar

in mot över-

löparen där jag

bävande

sover


O moder

i mej Du

som är vuxen tingen

gör

mej segerrik så att

jag orkar

att förlora

hela tiden


On the Terrace of a Hotel in Bordighera: The Painter Jean Martin Reviews his Bill 1881

Pierre Auguste Renoir


 en räkning som inte kom i ett fönsterkuvert

1 kommentar:

  1. Jag som aldrig kommit på tanken att fundera över hur länge det funnits fönsterkuvert eller vem som gjorde det första!


    SvaraRadera