torsdag 3 augusti 2023

Sommardoft

 

Gooseberries on a Table, 1701. 

Adrian Coorte


Krusbärsmarmelad är färdig, och en doft av sensommar har spritt sig i stora delar av huset. 

Dofter har en förunderlig förmåga att locka fram minnen från det förgångna.


Även om marmeladen är färdig, så är jag inte färdig med de litterära krusbären.

Jag får lära mig att ”snopperska” och snopp-flicka” var ett yrke:


SNOPP-FLICKA. vid fruktkonservfabrik förr anställd flicka som yrkesmässigt snoppade (o. rensade) bär


SNOPPERSKA, om kvinna som snoppar. Nog måste det en van snopperska till för att hinna rensa alla dessa jordgubbar före kvällen. särsk. om vid fruktkonservfabrik förr anställd kvinna l. flicka som yrkesmässigt snoppade (o. rensade) bär;  Ett fyrtiotal jordgubbssnopperskor har anställts (av Finnerödja jordgubbsförening). 


En av novellerna i Tjechovs ”The Wife, and Other Stories” heter ”Gooseberried”, en berättelse som förutom att visa på hur nödvändigt det är att äga en krusbärsbuske, också ger en hel del att fundera över.


”…he enjoyed reading newspapers, too, but the only things he read in them were the advertisements of so many acres of arable land and a grass meadow with farm-houses and buildings, a river, a garden, a mill and millponds, for sale. And his imagination pictured the garden-paths, flowers and fruit, starling cotes, the carp in the pond, and all that sort of thing, you know. These imaginary pictures were of different kinds according to the advertisements which he came across, but for some reason in every one of them he had always to have gooseberries. He could not imagine a homestead, he could not picture an idyllic nook, without gooseberries.

“‘Country life has its conveniences,’ he would sometimes say. ‘You sit on the verandah and you drink tea, while your ducks swim on the pond, there is a delicious smell everywhere, and... and the gooseberries are growing.”

      ur ”The Wife, and Other Stories”



2 kommentarer:

  1. God kväll!
    Jag hoppas att du haft en fin dag med intressant läsning!
    Så värst mycket Tjechov har jag inte läst, sen jag slutade skolan. Men nu håller jag på med den här novellsamlingen.
    Jättestor grattiskram!
    Mette
    Blogger strular i dag, vill inte godkänna min adress.

    SvaraRadera
  2. Tusen tack Mette!
    Dagen var fin, när jag inte orkade kånka på böcker & prylar tog jag en paus i hallonsnåren.
    Margaretha
    som inte är det minsta anonym,
    men blogger påstår att min
    adress är ogiltig

    SvaraRadera