fredag 11 augusti 2023

Färglagd konstpaus

 

Kirstens sagovrå

Wäinö (Väinö) Ilmari Kunnas


Mitt nästa fynd är en mapp med planscher — den här gången i färg.


Då, 1925, när Radiotjänst började sända, måste det ha varit en mindre revolution för isynnerhet människor på landsbygden, att få tillgång kunskap, som många gånger var förbehållet invånare på större orter eller i städer— som bortsett från radiolicensen, var kostnadsfri.

Jag vet att flera av mina äldre släktingar följde med i radions olika språkkurser.

Och här sitter jag nu och går igenom de 40 planscherna med nordisk målarkonst — och inser att större delen av konstnärerna är okända för mig. 

3 kommentarer:

  1. Ja vilket lyft det måste ha varit! Jag minns radiokvällar från före TV, då familjen satt och lyssnade på radioteatern eller kanske något underhållningsprogram. Och så fanns den utmärkta programtidningen Röster i radio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Vi som inte skaffade TV förrän man börjat sända i färg, höll fast vid radiokvällarna länge. Minns radioteatern med glädje, och Karl-Gustav Lindstedt & Arne Källerud i ”Räkna med bråk”.
      Och alla föredrag, där gubbar med torra röster och föredömlig diktion, talade i de mest skilda ämnen.
      Minns särskilt den gången min mamma och jag missade Karusellen, därför vi satt fast i en hiss.
      Ja! Röster i Radio, där man prickade för alla program man tänkte lyssna på i den kommande veckan.
      Margaretha
      fortfarande radiot
      ity hon inte har TV

      Radera
  2. Vad mycket fint du hittar i dina hyllor. Inget sånt har jag.
    Vi lyssnade också på karusellen och en gång när jag låg på sjukhus fick jag h gb läsningar i radion från farmor och farfar och mina kusiner.
    Kramar från
    Kicki

    SvaraRadera