tisdag 14 februari 2023

Under över alla under


only cats are allowed on my books


Most books today seemed to have been written overnight from books read the day before.  Nicolas Chamfort. 1741-1794


Dagens titlar ska innehålla orden under eller över säger vår visa uggla.


 Så infinner sig den vanliga våndan när jag ska välja bara tre böcker på dagens tema.

Jag började med att botanisera i mina egna hyllor. 




Jag faller för ”Under falsk flagg” av E. Phillips Oppenheim, mest för det hiskliga omslaget, och därför att jag inte läst boken. Tilläggas bör att jag inte är någon större beundrare av herr Oppenheim, vars böcker jag finner mycket ojämna.

I original heter boken ”Mysterious Mr. Sabin”, du hittar den hos Gutenberg. 

Vill du läsa den så läs den på engelska, den svenska översättningen är starkt förkortad.

Översatt av Petrus Hedberg. 

 

I ett tidigare inlägg skrev jag:


E. Phillips Oppenheim gjorde sig en förmögenhet på sina böcker — riktigt varför har jag svårt att förstå. När han är som bäst är han roligt och presenterar ovanliga fall, med ovanliga lösningar — men han är ojämn, mycket ojämn. Nu är jag väl inte rätt person att ge mitt omdöme om hans böcker eftersom jag inte gillar spänning, så jag lämnar med varm hand över åt er att kika på hans böcker  och göra nedslag lite här och var. Kanske kommer ni till en helt annan slutsats än jag. Personligen gillar jag hans noveller bättre än de längre böckerna — och i synnerhet gillar jag Baronessan Clara Linz, som driver "Advice Ltd.", och med lätthet löser allt från mordgåtor till varför en förlovning bröts. Hon är en korsning mellan Hercule Poirot, Lord Peter och Maisie Dobbs — men allra mest är hon sig själv.      

Jag har ännu inte läst alla elva novellerna i"Advice Ltd.", från 1936, men jag avser att göra det. Av dem jag läst tyckte jag särskilt mycket om "Broken Engagements".




Mitt näsa val är en betydligt mer läsvärd författare Gervase Phinn

Just de här två böckerna ingår i en serie om fem böcker där han berättar om sitt arbete som skolinspektör i Yorkshire. Roliga läsvärda böcker som inte behöver läsas i kronologisk ordning.

En del av böckerna finns (fanns?) att köpa hos Adlibris och Bokus.


Å

Efter att ha valt ut och presenterat, för att efter en stund förkasta, ett halvt dussin böcker, som mitt sista val, ramlar jag över en bortglömd bok: ”Under the Paw” av Tom Cox.

En födelsedagspresent för sju år sedan, från en icke läsande vän. Det är alltid lika spännande att öppna platta hårda paket från henne, eftersom hon inte är det minsta intresserad av böcker — men hon vet ju att jag är en kattperson, då kan ju en kattbok inte vara fel.

Kanske måste man vara en kattvän för att orka läsa om alla Toms katter, men han är en god berättare, och boken ger en god inblick i hur det var att växa upp i England under 70-talet.

17 kommentarer:

  1. Den tredje boken, Under the paw, ser ju gullig ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sara,
      Reklamfolket vet att gulliga katter är säljande.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Hannele,
      Ja, variationerna är en onekligen en av tisdagstrions många förtjänster.
      Margaretha

      Radera
  3. Svar
    1. Lena,
      Hoppas det ger dig nya infallsvinklar.
      Margaretha

      Radera
  4. Som alltid nya böcker och nya författare hos dig. Nya för mig alltså. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Att gamla böcker alltid är nya för de flesta, är en av livets höjdpunkter.
      Margaretha

      Radera
  5. Under the paw blir jag nyfiken på - jag gillar ju katter, men lockas nog ännu mer av England på 70-talet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ugglanochboken,
      Jag håller med dig — och kombinationen 70-tal och katt är en lyckad kombination.
      Margaretha

      Radera
  6. Kattboken vore nog något för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mia,
      Jag har inte kollat om boken går att få tag på, men kan tänka mig att en sökning på nätet kan ge utdelning.
      Margaretha

      Radera
  7. Svar
    1. Bokdivisionen,
      Ja, det är ju för väl att vi alla ser allt från olika ståndpunkter.
      Margaretha

      Radera
  8. Jag håller med om att första boken har ett hiskeligt omslag :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Robert,
      Förfärlig, men jag kan bara konstatera att det går mode i allt, såväl omslaget som innehållet var tidstypiska.
      Margaretha

      Radera
  9. Jag läst många Oppenheim i tonåren, DÅ tyckte jag de var underhållande. Men minns inte om jag läst den här.
    Jag minns att du talat om Phinn tidigare, nu blir jag sugen att läsa dem.
    Hoppas allt ordnar sig och du mår bra!
    Take care,
    Wendy

    SvaraRadera