tisdag 28 februari 2023

Ett syndosamt inlägg

 blir det idag när vi ägnar oss åt dödssynderna, på uppmaning av Ugglan & boken.


Det lustfyllda, men samtidigt lite överväldigande, med alla dessa tisdagstemata, är att de varje vecka spär på ”att-läsa-listan” med fler böcker än vad som är möjligt att läsa på flera månader.

Att plocka russinen ur veckans fynd, är i det närmaste omöjligt — ofta kommer de böcker med som jag senast kikat på. Så här kommer de russinen som råkar ligga överst i läshögen just nu.



Och Selma ligger ju alltid bland de översta. I hennes ”Drottningar i Kungahälla”, från 1899, finns ”De sju dödssynderna”. 


En annan kvinna som jag ofta återvänder till är Elin Wägner.



”Om en tillbörlig vrede”, är en av berättelserna i ”Från Seine, Rhen och Ruhr”, från 1923 — en av många läsvärda berättelser.



Jerome K. Jerome använder ordet idle i titeln på ”The Idle Thoughts of an Idle Fellow” från 1886. 


För att vara riktigt på den säkra sidan om huruvida idle är att betraktas som en synonym till lazy, konsulterade jag Merriam-Webster:


IDLELOAFLOUNGELOLLLAZE mean to spend time doing nothing.

IDLE may be used in reference to persons that move lazily or without purpose.

idled the day away



Kan bara inte låta bli att illustrera inlägget med min fars dödssynder — gipssynder som han gjöt i sin ungdom.

11 kommentarer:

  1. kul att Drottningar i Kungahälla fick vara med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hannele,
      Selma är väl en självklar gäst nästan varje tisdag.
      Margaretha

      Radera
  2. Svar
    1. Bokdivisionen,
      Ja tänk om alla synder var så fina. Kom just på att jag ska ha några stiliga djävular, som far gjöt i en forntid.
      Margaretha

      Radera
  3. Tillbörlig vrede, det uttrycket tycker jag om. All vrede är sannerligen inte otillbörlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mösstanten,
      Det har du rätt i — och det slog mig nu att tillbörlig är ett ord man sällan hör. Slog just upp det, och där står ”numera föga brukligt”.
      Kanske man borde bli vred lite oftare.
      Margaretha

      Radera
  4. Roligt att du valde Jerome, honom läser jag gärna, särskilt om jag är deppig.
    Jag märker att jag har mycket kvar att läsa av Selma, den här legenden tyckte jag om.
    Wägner läser jag i små bitar, ibland tycker jag hon är svår, samtidigt som jag tycker mycket om henne.

    Hoppas att allt går framåt som det ska, även om jag anar att det är mer än jobbigt.
    much love,
    debbie

    SvaraRadera
  5. Debbie,
    Jerome gillar jag, bara inte för mycket åt gången. Saki är en annan författare som kan muntra upp en, fast jag vänder mig nog ännu hellre till Dorothy Sayers när jag behöver muntras upp.
    Wägner kan vara lite väl ordrik och omständig ibland — men jag tycker att hon vinner i längden.
    Ha det så gott!
    Margaretha

    SvaraRadera
  6. Selma Lagerlöf står högt hos mig också, men hennes "De sju dödssynderna" har jag inte läst ännu. Fina gipssynder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gör ständigt nya fynd när det gäller Selmas böcker. Det händer att jag tror att jag läst mycket av hennes — men så upptäcker jag genast något jag inte ens kände till!
      Den sortens överraskningar är alltid lika trevliga!
      Margaretha

      Radera
  7. Blev så glad i morse när jag upptäckte att du landat på bastmattan igen. Må mattan fortsätta att vara uppkopplad i all evighet!
    Väldigt bra bokval!
    Nu ska jag läsa ikapp. På återläsande!
    Kolja

    SvaraRadera