fredag 24 februari 2023

Till forna dagar…

 Modern teknik i all ära — och jag uppskattar den verkligen, men jag saknar delar av den ”gamla goda tiden”, bokkataloger till exempel.



Så roligt det var när de damp ned i brevlådan, man bryggde en kanna te, slog sig ner med den och en vanlig gammaldags penna. (Minns ni pennorna: ”för skrivning l. ritning med bläck o. d. avsett redskap bestående av en i nedre ändan tillskuren ving- l. stjärtfjäder av gås l. annan större fågel; i fråga om nutida förh. nästan bl. i utvidgad anv., om andra handredskap för skrivning o. ritning, särsk. dels om av stål l. ngn metallegering framställt, för skrivning (l. ritning) med bläck avsett litet redskap (pännstift) som användes fäst vid ett skaft, dels om dylikt redskap tillika med skaftet (i vissa fall försett med en bläckbehållare), dels om stift av blyerts l. anilin l. färgkrita o. d. med tillhörande, tätt omslutande infattning av trä, dels om hylsa av metall l. ebonit o. d. med däri förskjutbara stift av blyerts osv.; äv. om det företrädesvis under antiken o. i orienten använda skrivröret av vass.”)

Pennor är värt ett eget kapitel, men det jag talar om nu, är dess användningsområde; hur jag kunde frossa i katalogerna, och med pennans hjälp markera varenda bok jag skulle vilja beställa. Sedan kom det svåra, att med en annan penna markera de böcker jag hade råd med.



Tyvärr klarade inte alla bokklubbar konkurrensen med internet. De bästa, ofta de minsta, la ner verksamheten. Kvar blev de största klubbarna med ett utbud som inte intresserade mig.

Jag sparade katalogerna eftersom god litteratur inte har något bäst-före-datum. Efter hand har jag blivit tvungen att slänga många av katalogerna — men när jag nu hittade några av dem, kunde jag inte motstå frestelsen utan läste dem noga. Fynden blev överväldigande många — här finns flera böcker som skildrar välkända konstnärers liv:




”In Searches of a Beginning: My Life with Graham Green”.  




Här berättar Yvonne Cloetta om sina 32 år tillsammans med Graham Greene.

 


En biografi över Chaucer: ”Brief Lives” av Peter Ackroyd, lockar mig. Nog är det fascinerande att kunna läsa om en person som levde och verkade på 1300-talet‽

En annan bok som jag vill läsa är: ”Home: The Story of Everyone Who Ever Lived in Our House”. När Julie Myerson och hennes familj flyttade in i ett gammalt hus 1988, lyckades hon spåra alla 61 personer som bott i huset sedan det byggdes 1873. Med hjälp av grannar, vänner, brev och arkivmaterial fick hon reda på hur de tidigare invånarna levat, och skrev den här boken om dem.

  

Bara några få av alla intressanta böcker jag hittade i en katalog från maj 2005.

4 kommentarer:

  1. Precis så tycker jag också! Tack för tipset om Chaucer, den boken känner jag inte till, men ska skaffa den. Jag gjorde ett arbete om honom sista året på uni.
    Glad att du är tillbaka och hoppas allt fungerar som det ska nu!
    Wendy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wendy,
      Chaucer har alltid fascinerat mig — men jag kan näst till ingenting om honom. Så jag är så glad att jag kunde tipsa dig om den här boken!
      Margaretha

      Radera
  2. Ja, alla dessa pennor! Lyckan när jag i tonåren hittade en penna som gjorde att min skrivstil plötsligt blev läslig! Rapidograf vill jag minnas att den hette och den måste skötas som en baby: tvättas, bytas på, matas med nytt tusch osv, men oj vad det gick bra att skriva med den! Och att rita. Nu när jag kollar om den fortfarande finns att köpa blir jag lite avskräckt av den produktutveckling den verkar ha blivit utsatt för.

    Och det gäller också bokrean.

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Vet att jag besvarade den här kommentaren igår, men något oknytt tycks ha varit i farten.
    Rapidograf låter vagt bekant — kan det ha varit sådana tuschpennor jag hade? ”Spetsen” såg mest ut som en grov knappnål.
    Annars var reservoarpennor något jag länge höll fast vid — ända tills jag tröttnade på allt utflutet bläck, som oftast följde på flygresor.
    Tycker nog att produktutveckling är mer klåfingrigt än utveckling — i synnerhet när det handlar om böcker!
    Margaretha

    SvaraRadera