tisdag 14 september 2021

Tankar på rymmen

 Tänk om kroppen kunde hålla samma takt som tankarna.   Vid närmare eftertanke är jag förstås inte säker på att det skulle vara så lyckat. Med tanke på att mina tankar far runt lika oberäkneligt som en exalterad loppande rymmen, så skulle nog mitt, redan märkliga, rörelsemönster te sig rätt underligt.



För ögonblicket är det naturen som styr innehållet i mina dagar — det gäller att ta reda på de goda päronen innan de blir dåliga. 

Jag inser plötsligen att min hålpipa förmodligen kärnat ur mer frukt än jag sett i hela mitt liv. När slutade man göra köksredskap med träskaft? 60-talet?

Ger mig ut på nätet och hittar massor med hålpipor för att göra hål i allt utom i frukt. Hur gör alla som inte lever med ärvda köksredskap — låter bli att kärna ur sin frukt?

Min utflykt på nätet var inte helt fruktlös, jag tror att jag fått ett namn på mitt päronträd. Förmodligen är det ett Pyrus communis 'Clapp's Favourite. 

Det var 47 år gammalt när jag köpte min verkstad, och hade då aldrig burit frukt. Året därpå började det bära överdådiga mängder päron, har har fortsatt så.


Jag ta’r en snabbis till de svarta vinbärsbuskarna (stor Klas), som jag inte hunnit avbära. Svarta vinbär och päron, är en god kombination. 

För att kunna plocka obehindrat knyter jag fast en liten hink kring livet — till det ändamålet använder jag ett hopprep som en tysk kille glömde kvar på ön. 



Så gör tankarna en gir och landar på ön en sommar när jag var elva år. Ett par tyska ynglingar och två schweiziska flickor råkade hamna på ön, och kunde inte ta sig därifrån — så fick vi nya vänner. 

Tankarna låter sig inte styras utan

 fortsätter sin självständiga vandring, trots att jag gör allvarliga försök att tämja dem och hitta tillbaka till något av de många inlägg jag påbörjat de senaste veckorna.


Och nu har det blivit dags att förbereda middagen — denna tidsödande sysselsättning som själ tid från roligare, och viktigare, sysslor.



Konstaterar att när torkmaskinen går, värmen den upp köket, vilket är tacknämligt nu när kylan tycks ha slagit läger, här på min kulle. 

5 kommentarer:

  1. delar frukten först i fyra delar, fungerar utmärkt

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla sätt är bra, utom de dåliga.
      Margaretha

      Radera
  2. Nu blev jag ju tvungen att kolla hur min hålpipa ser ut. Hittade den i fel låda. Rödmålat träskaft av en modell som ser några årtionden yngre ut än din. Men den funkar.

    Och mina associationer är lite som dina tankar. Apropå att vara fast på en ö minns jag när jag som färdledare på en liten tysk ö glömdes bort av reseföretaget, när jag skulle hem med sista gruppen. Eftersom det inte fanns någon ny inkommande grupp kom inget flygplan för att hämta oss. Det blev att tråckla sig norrut med buss, båt till och tåg genom Danmark, färja till Malmö där jag kunde ordna biljetter så att alla kom hem till sig. Några av oss blev vänner för livet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det enklare om en tysk glömmer sitt hopprep, än att ett företag glömmer sina kunder på en tysk ö!
      Kan tänka mig att du fick några svettiga dagar.
      Margaretha

      Radera
  3. behöver du ett lån? Skicka ett mejl till remy.credit111@gmail.com
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 - 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com} whatsapp: +46769618757
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera