fredag 30 augusti 2019

"An Interesting Book"
 Seymour Joseph Guy 

Det senaste året har det talats en hel del om vikten att ge barn — i synnerhet flickor — goda förebilder, och det har skrivits ett antal böcker om historiska flickor och kvinnor, avsedda för barn. Jättebra, men lite förvånande att alla som talar och skriver om dem tycks tro att det är en ny företeelse. Jag minns den sortens böcker från min barndom, och du kan hitta rätt många hos Gutenberg.
Av egen erfarenhet vet jag hur man får en särskild relation till de personer man "upptäckte" som barn. Även om mina kunskaper om dem är mycket ytliga så behöver jag bara höra deras namn, för att det liksom spritter till i mig, och jag minns när och hur jag mötte dem första gången.
Fredrika Bremer, vars böcker jag uppskattar, hör till dem jag mötte tidigt — jag var nog tolv år när jag fick boken "Den frågvisa Fredrika" av Birgit Rosencrantz Dahl.
Nu när jag har återvänt till Fredrika, plockade jag fram även den barnboken, och inser att den ger en korrekt bild av hennes barndom — inte bara korrekt förresten, den var fängslande vilket säkert är anledning till att jag minns så mycket av den.
Något som jag tyvärr inte kan säga om boken "Selma Lagerlöf" som jag vann — vilket jag redan berättat om — en bok som jag inte ens kom igenom första kapitlet i.

Har du inte upptäckt Fredrikas storhet ännu, så kila över till Litteraturbanken och Runeberg, där finns många av hennes böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar