lördag 29 september 2018

Grattis Elizabeth!

Elizabeth Cleghorn Gaskell
 29 september 1810 - 12 november 1865 
Miniatyr, 1832
 William John Thomson

Såvitt jag vet kallade Elizabeth sig varken för feminist eller suffragist, men det framgår av hennes böcker att hon stod på kvinnans sida — och framför allt på de fattigas sida. Efter en skyddad uppväxt, i en medelklassfamilj på landsbygden, blev det en chock för henne, när hon som ung och nygift flyttade till Manchester, att se hur grymt livet kunde vara för dem som befann sig på samhällets botten. 
Många av personerna i hennes böcker är baserade på personer som hon mött i sitt sociala arbete. I boken "Ruth" går hon till angrepp på samhällets syn på fallna kvinnor, och hävdade det oäkta barnets rättigheter. Boken blev inte väl mottagen, hon angreps hårt för sina synpunkter, vilket fick henne att tappa självförtoendet och gå in i en depression. 
I övrigt var hon en uppskattad författare, med en stor produktion. Trots detta glömdes hon snabbt bort efter sin död, och blev mest omtalade i nedgörande ordalag, tills hon togs till nåder igen på 1950-talet, då man återupptäckte hennes kvaliteter och insåg vilka utomordentliga skildringar hon gav av sin tids sociala liv. Den enda av hennes böcker som aldrig glömdes helt var "Cranford", vilken till stora delar var baserad på hennes egen uppväxt. (En bok som jag skrev om i somras)
Charlotte Brontë var en av Elizabets goda vänner, om vilken hon skrev en biografi.

Gutenberg har många av hennes böcker — ge henne en chans, hon är både rolig och intressant!
 



4 kommentarer:

  1. Ja tack, så ska jag göra, ge henne en chans. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Jag hoppas att du inte blir besviken!
      M

      Radera
  2. Jag tycker det är ganska bra att skriva upp vad jag läser. Då kunde jag se att jag har läst E. Gaskells Hustrur och döttrar och att jag tyckte mycket om den minns jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena,
      Kanske är jag mer sangvinisk än du - minns jag inte att jag läst en bok, så kan jag ju alltid läsa den igen, och förmodligen inser jag då efter fem sidor att jag har läst den. Fast läsvärda böcker minns jag i regel om jag läst. och jag läser heller ännu en bok, än jag tar tid med att föra bok över lästa böcker.
      M

      Radera