söndag 10 december 2017

Adventsläsning

"Stackars alla, som hade det som hon. 
En sak skulle hon bra gärna vilja veta: 
om andra också gick omkring i flera världar, 
utan att de världarna kunde enas och 
utan att någondera kunde dö."


Tågresan
Agnes Cleve

Karin Boyes "Novellsamling" Bebådelse från 1941 bjuder på mycket vånda, unga människor som ännu inte hittat sig själva och stakat ut sin väg i livet. Med vetskap om att författarens liv inte var helt enkelt, är det ofrånkomligt att jag funderar över hur mycket av henne själv som finns i novellens personer.
Hoppas att så småningom kunna läsa Johan Svedjedals bok "Den nya dagen gryr : Karin Boyes författarliv".




4 kommentarer:

  1. jag har läst väldigt lite av boye, ingen prosa så jag tror det ska bli årets julläsning. såg att det finns rätt mycket hos litteraturbanken.
    skicka gärna lite snö!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      I motsats till Engström är Boye läsvärd, så det tycker jag blir bra jullektyr!

      Trodde ni hade snö - Martha sa att de har mycket. Du får åka till henne!
      Margaretha

      Radera
  2. Fantastisk målning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Jag tycker mycket om hennes målningar!
      M

      Radera