lördag 25 november 2017

Grattis Sam!

Samuel (Sam) Uhrdin
25 november 1886-1964  

Hur har jag kunnat missa denna produktiva konstnär? Jag har ju ändå varit mycket i hans hemtrakter — och har varit både i Leksands kyrka och sparbanken i Leksand, där han har målningar. 
På nätet finns mest hans genrescener från Dalarna, där kan man tydligt se att han är påverkad av Anders Zorn. Hittar bara några få av hans officiella porträtt. Han tycks (på goda grunder?) ha inlemmats i den stora gruppen av bortglömda konstnärer.


Handarbete vid spiselhällen
En av många gånger då jag är tacksam för elektriskt ljus, är när jag ska fålla handdukar!
Vid vävstolen (1933)
 Och när jag väver. Jag minns en höst då jag väntade på att få belysningen installerad i ett vävrum  det var då jag insåg hur de måsta ha haft det innan elektriciteten gjorde stitt intåg.
Ullen kardas

Kardande kvinna i eldsken
Att karda i eldsken, går väl - men kan ni tänka er hur varm man blir, i alla fall på en sida av kroppen! Tror det är första gången jag ser ett skrubbsäte på en målning.

Mattrasor

 

Allmogeinterior med manglande kulla (1944)

Brödbak

Gryende anlag

Kulla vallar kor

Leksandsvy bl.a. Tibble
Det var i Tibble han slog sig ned 1935, då han köpte Tibble herrgård.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar