söndag 19 november 2017

Det är ett jäkla gnölande

November

He has hanged himself — the Sun.
He dangles
A scarecrow in thin air. 

He is dead for love — the Sun;
He who in forest tangles
Wooed all things fair. 

That great lover — the Sun,
Now spangles
The woods with blood-stains.

He has hanged himself — the Sun. 
How thin he dangles
In these gray rains!
                F.W. Harvey

Evening in November 
Nikolai Nikanorovich Dubovskoy

Efter en runda bland kända och okända vänner på nätet är det gott att återvända till en kopp te, en god bok, och en sagolikt vacker och solig vintervy utanför fönstret. Det tar en liten stund innan jag återfunnit min jämnvikt och irritationen har lagt sig, för det är trist att läsa allt gnäll om hur ryslig månaden november är. OK, jag är ingen vinterfantast, det finns månader som jag uppskattar mer än denna — men du store tid, det är bara en tolftedel av året, och dessutom är det ett helt år innan det blir november igen. 
November är en perfekt bokläsarmånad, och som gjord för dem som uppskattar tända ljus, varma drycker, goda vänner och kanske ett handarbete! 




8 kommentarer:

  1. Bra rutet!
    Här är grått och trist men du har så rätt, vi har det så bra!
    kram från Mette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Mette,
      Jag blev bara tvungen att avreagera mig.
      Margaretha

      Radera
  2. det är väl inte världens roligaste årstid men ibland tror jag att jag gnäller bara för att alla andra gör det! tack för varningen, jag ska tänka mig för i framtiden.
    hugs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Det är så lätt att stämma in i kören - i synnerhet om man är trött och ruggig.
      Margaretha

      Radera
  3. Fast efter att gått ut medan det var sol för att sätta vitlök och sedan fick genomlida både regn, blåst och elakt hagel innan jag var klar så kan jag väl få gnälla på november? Att avbryta är ju inte min melodi så trots ordentliga kläder och stövlar blev jag djupfryst. Men löken kom i jorden, ha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Naturligtvis får du gnälla hur mycket som helst på vädret och frostknölar - det är november du ska akta dig för att kritisera!
      Margaretha
      som i går såg att
      hennes köpevitlökar
      skjutit skott, och
      funderade på att
      pilla ned några
      klyftor i en kruka

      Radera
  4. Håller helt med dig.
    Och uppskattar sannerligen bilden du illustrerar skriveriet med. Hur hittar man sådana...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Bilder finns hur mycket som helst på olika konstsidor. Kruxet är att det tar mer tid än jag egentligen har, att hitta dem. Eller rättare sagt, man hittar alldeles för många, och kan bara inte sluta att leta. Vill man dessutom veta något om konstnären, så har den dagen gått.
      Margaretha

      Radera