lördag 27 augusti 2016

Lördag med Gutenberg

från Archibald Henderson bok om Mark Twain

 Många ny (det vill säga gamla) böcker att titta närmare på i dag. Jag är full av beundran för alla som lägger ner så mycket arbete på att lägga ut gamla böcker på nätet  exakt hur det går till vet jag inte, men kan gissa att det går åt mycket tid att skanna och korrekturläsa. Jag anar att man arbetar hårt periodvis, för ofta läggs det ut böcker av en viss författare varje vecka kortare eller längre perioder. 
En tid har det nu ramlat in massor med franska böcker, i engelsk översättning och med förord av män i franska akademien. Min gissning är att det är en hel serie med franska klassiker som presenteras.
På sistone har det kommit böcker av Jon-Olof Åberg varje vecka. Så här skriver Wikipedia om honom:
Jon Olof Åberg, född 2 juli 1843 i Ås socken, Öland, död 20 maj 1898 i Stockholm . Författare till romantiserade skildringar ur svenska historien. Son till kontraktsprosten i Förlösa i Kalmar län Olaus Åberg och Anna Maria Bonell.
Efter en kortare skolgång försökte han sig på författarskapet med främst historiska romaner och noveller.
Sedan han på 1860-talet flyttat till Stockholm utgav han ett stort antal populärt hållna skildringar av mindre omfång. Genom ett enkelt språk och en förmåga att använda spänningselement vann hans författarskap viss framgång.
I dag har turen kommit till "Mjölnarflickan vid Lützen", jag har inte läst vad som hitintills lagts ut, men är rädd för att det är lite för mycket betoning på hjältekonungar och stordåd, för min smak. Så här börjar boken:
Tidigt en morgon i slutet af oktober månad år 1632 tittade mjölnaren Heinrich Mayer ut genom en af gluggarne på sin på en af kullarne vid Lützen belägna qvarn, gnuggade sig åtskilliga gånger i ögonen och mumlade derefter, sedan han gäspat ett par gånger, som om han ville att munnen skulle gå ur led:
och jag fruktar att den kommer att ta ett skutt på några veckor, och att vi snart får uppleva den där välkända dimmiga morgonen. Så jag går snabbt vidare.
 En lite udda bok, eller kanske snarare häfte, är "Experiments on the Spoilage of Tomato Ketchup", av A. W. Bitting, från 1909. Här går man systematiskt tillväga och ger oss såväl botaniska som etymologiska fakta om tomaten, för att inte tala om att vi får lära oss hur urvalet av tomaterna, och sedan tillverkningen går till. För att sedan gå vidare, och tala om mögel och olika bekämpningsmedel konserveringsmetoder. Mer intressant än det kanske låter!

Två olika biografier över Mark Twain. "Mark Twain", av Archibald Henderson är rikligt illustrerad. Den andra biografin är ett mastodontverk, men utan illustrationer.

Ett annat guldkorn är " Sigrid Liljeholm",  av Fredrika Runeberg, Finlands första kvinnliga journalist och tidningsredaktör. Den boken fick så nedgörande kritik att hon slutade skriva romaner — däremot skrev hon en självbiografi som du kan läsa hos Litteraturbanken. En kvinnosakskvinna som nog inte riktigt kom till sin rätt, i skuggan av sin make.

Margaret Sanger var en annan kvinna som kämpade för kvinnors rättigheter. Hon var sexualupplysare och grundade, det som i dag heter "Planned Parenthood Federation of America". Nu finns hennes bok från 1916 "What Every Girl Should Know", att läsa hos Gutenberg.

Så kommer jag slutligen till det jag betraktar som dagens fynd"Japanese Homes and their Surroundings by Edward S. Morse ", en av författaren rikligt illustrerad bok från 1889. En bok, som har fått mig att försumma hus och hem, medan jag läst om japanska hus och hem. 
Författaren går grundligt till väga, börjar med att tala om olika hustyper och konstruktioner, han fördjupar sig i detaljer, som hur en spikkorg såg ut.
Efter många gatuvyer, takdetaljer och japanska termer går han inomhus.

Ett antal gästrum är avbildade, jag skulle vilja bo i dem alla!

 Köken var nog inte alltid så lättarbetade, men det rådde säkert inte någon brist på arbetskraft. 


 Vi får se både tvättrum och toalett.

Naturligtvis finns ett kapitel som handlar om trädgårdar.



4 kommentarer:

  1. Wow, säger jag bara. Nu ska jag ge mig ut i naturen och dwarfa en pine!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Jag är alldeles för blödig för att ge mig på växterna med sekatör - även om jag kan tycka att det ser intressant ut i andras trädgårdar. Så jag väntar med spänning på en bild av din dvarfade pajn! (får kanske vänta ett tag, det lär ju ta några decennier innan önskat resultat uppnås).
      Margaretha

      Radera
  2. Det här gillar jag. E plan av ett traditionellt japanskt hus. Med "tillbehör".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viola,
      Visst är det ett fynd! jag vet inte hur länge jag frossade i den här boken, innan jag kom till sans och gjorde en smula av allt jag tänkt.
      Margaretha

      Radera