söndag 24 april 2016

Eld och lågor över ett ord


Jag ligger på knä framför brasan — nyss brann det så muntert, men jag har lagt på ett par för stora klabbar som står emot elden. Men idogt användande av blåsbälgen gör susen, och efter en viss tvekan tar sig elden. Och jag tänker på alla dessa ord och uttryck som så målande beskriver vad vi gör — både i praktiken och i överförd betydelse.


underblåsa

un`derblåsa verb underblåste underblåst, pres. underblåser 
ORDLED: under--blås-er
SUBST.: underblåsande, underblåsning
• (äv. lös förb.) ge (mer eller mindre) dolt stöd åt handling e.d. som ngn annan utför; vanl. av skadligt slagregeringens centraliseringssträvanden snarast underblåste separatismensönderfallstendenserna i landet underblåstes av de omgivande stormakterna
KONSTR.: ~ ngt
HIST.: sedan 1619

brasa

bra`sa subst. ~n brasor 
ORDLED: bras-an
• mindre, uppgjord eld avsedd att värma och skapa stämning; vanl. i öppen spis e.d. men äv. i det fria{→fyr 2}: majbrasastockvedsbrasatända en ~göra upp en ~en munter ~ brann i spisen
BET.NYANS: utvidgat om material (ved) avsett att bilda brasadet ligger en färdig ~ av björkved och väntar i spisen
HIST.: sedan 1681; svenskt ord; till sv. dial. brasa 'spraka, brinna'; av ljudhärmande urspr.

6 kommentarer:

  1. sånt här älskar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Debbie,
      Trevligt att vi åtminstone är två, med ordsliga böjelser av det här slaget!

      Radera
  2. Jag blir också varm inombords av alla ord och böjelser. Tack för det Margaretha!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Det värmer mitt hjärta att även din temperatur höjs en aning av ordbruket!
      Margaretha

      Radera
  3. Ord och uttryck, så kul att grotta ner sig i!

    SvaraRadera
  4. vadviläser,
    Jättekul, även om risken är överhängande att man aldrig kan kravla sig ut ur ordgrottan!
    Margaretha

    SvaraRadera