måndag 21 mars 2016

Ja, det är vår!

Morgonpromenaden på en gropig och lerig skogsväg får mig att tänka på Felix Körlings barnvisa, "Nu är det vår". Jag minns inte hela texten och definitivt inte melodin, så när jag kommer hem googlar jag på "Anna på gården kulorna trillat ner i en smetig grop", i hopp om att få lyssna till visan. Men ack nej, Google associerar till helt andra kulor.

Nu är det vår! 
Hör lärkan drillar måsarna skriar med hesa rop.
Anna på gården kulorna trillat ner i en smetig grop.
Hopp, fallera, ropet går:
Nu är det vår, ja vår!
Hopp, fallera, ropet går:
Nu är det vår, ja vår!

4 kommentarer:

  1. En visa jag aldrig tidigare har hört talas om. Men vår är det!

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Sångboken "Nu ska vi sjunga", utgiven på initiativ av Alice Tegnér, med illustrationer av Elsa Beskow, är en svensk klassiker. Jag tror nästan att den fortfarande finns i handeln, men det blir nog glesare mellan människorna som kan sångerna.
      Margaretha

      Radera
  2. Min barndoms sångbok - den enda som vi sjöng ur när jag gick i småskolan. Jag kunde alla sångerna utantill eftersom min mamma också spelade och sjöng dem tillsammans med mig.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid,
      Jag hade en ung musikalisk lärare i småskolan som var förtjust i Hellsing, så det blev både "Krakel Spektakel" och "Fru Maja täcktes skicka". Och visst satte "Nu ska vi sjunga" spår - minns en dimmig alpvandring när jag och min kompis (då några och tjugo) sjöng oss igenom "Nu ska vi sjunga". Vi kom nog ihåg de flesta visorna, och visste om de stod på en höger eller vänstersida, och vilken färg det var på de olika sidorna.
      Margaretha

      Radera