tisdag 6 november 2012

Skönhetskur


Jag tänkte att jag skulle köpa en bil för att bli lite vackrare. Inte vilken bil som helst — nej då, det måste vara en rosa Honda, för den här bilen är nämligen bra för hyn och förebygger rynkor! Luftkonditionering sprutar nämligen ut luft som är preparerad för att passa den kvinnliga hyn.
Jag minns ju cigaretterna med en blomsterslinga på varje cigarett — Eve tror jag de hette, och en tur på nätet visar att de finns fortfarande, fast paketet inte är fullt så blommigt nu, som på flower power tiden. Och till min förskräckelse ser jag att det finns fler cigaretter avsedda att förstärka osäkra kvinnors kvinnlighet. Jag har också läst om öl för kvinnor — kvinnor som inte uppskattar att rapa lika mycket som män — och choklad för kvinnor, kvinnor som bara tar en liten bit i taget, har jag hört talas om. Men att det tillverkas datorer för det flärdfulla och svaga könet var nytt. En dator för kvinnor med långa naglar (den har jag inget behov av) och dekorerad med guld och juveler (ska i alla fall föreställa juveler).

Den enda gång jag tycker att det är berättigat med saker för kvinnor, är olika redskap — till exempel trädgårdsredskap, men sådana kan vara svåra att få tag på, och vi med små händer får finna oss i att använda båda händerna även till ”enhands-redskap”.

4 kommentarer:

  1. Puh, innan jag kom till sista stycket, trodde jag att det hade hänt någonting riktigt hemskt med dig. En rosa bil! Du!?
    Skönt att det inte var på "riktigt".

    Skönt också är att min dator inte tål långa naglar alls. Den går i strejk på momangen...

    Sov gott !
    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karin,
      Nej, så djupt kommer jag nog aldrig att sjunka att jag skaffar en rosa bil. Fast man ska aldrig säga aldrig - finge jag en bil, skulle jag nog inte bry mig om färgen!
      Tack, jag sov gott, utom när älsklingen hade mitt ansikte som huvudkudde - och då lyssnade jag på valvakan.
      Margaretha

      Radera
  2. Min amerikanska Mom brukade nostalgiskt berätta om sin egen första bil, "the pink cloud" en rosa Cheva. Måste ha varit på 40-talet.
    Tack och lov har jag både sekatör och spade i "damestørrelse" som min danska ridkompis brukade säga. Juveler har de dock inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Olgakatt,
      Eftersom jag inte utför så många trädgårdssysslor så spelar det ju inte så stor roll att jag har fel redskap.
      Det rosa molnet fick mig att minnas att vi faktiskt hade en läbbig lingon-och-mjölk-färgad Nash i min barndom. Och en som var turkos. Båda blev stulna, för det gick åt så lite staniolpapper till att starta dem.
      Margaretha
      försjunken i
      pastellfärgade
      minnen

      Radera