fredag 23 november 2012

Jag ogillar att gilla

The Answer
Valerie Wilson

Det vill säga, jag tycker att man ska tala om när man uppskattar någon eller något — men inte så nyanslöst. Och om man nu inte råkar gilla något, så ska man banne mig tala om varför, och helst komma med konstruktiva förslag på hur det kan bli bättre.
Nu vet jag ju att det här att trycka på den ena eller andra knappen, inte är ett svenskt fenomen — däremot har jag en känsla av att vi svenskar (i synnerhet unga svenskar) är urdåliga på att motivera varför vi tycker det ena eller andra.
Fråga en svensk, vad han eller hon tycker om något, och risken är stor att du bara får en axelryckning till svar. Råkar det vara en talträngd person kanske svaret blir “Nej, den var väl OK” eller ett kärnfullt “skitdålig”. 
Ställ samma fråga till en amerikansk eller rysk unge, och du får ofta ett uttömmande svar, om bokens eller filmens (eller vad du frågar efter) förtjänster och nackdelar. 
Något som får skinnet att knottra sig är klyschor av slaget “me like”, eftersom jag tycker att det är tanklöst och slentrianmässigt, och inte ett dugg gulligt eller roligt, som jag hört att somliga tycker. Att man blandar språken, kan jag aldrig acceptera, men jag försöker lära mig att inte visa min avsmak alltför tydligt.
Dessutom snuddar jag här vid ett annat ämne, som jag kan uppehålla mig länge vid, varför ska allt bedömas och betygsättas? Kanske blir det ett annat inlägg.


6 kommentarer:

  1. Kom helt osökt att tänka på Povel Ramel (tror jag det var?) Jag diggar dig jag diggar dej jag digg digg diggar dig.
    Jag digg diggelidiggdigg diggar dig så smått
    Du riggar dej flott
    Det diggar ja hot

    Fan va du e sympatisk
    Hej va du e kamratisk
    Potatis gillar potatis gott gott gott

    Jag diggar dej till 1000
    Va har du för stoff i blusen?
    Va mysig du e kring kusen
    Maxat kaxat

    Vi gillar samma stycken ju
    Vi kör me identiska smycken ju
    Har lika mycke tycken ju
    Zoom bäng gloschaamadosch

    Städernas gemenskap är klädernas gemenskap
    Blajsan å blusen schysst till 1000

    Städerna gör kläderna och kläderna gör killarna
    Killarna och bruttorna allabadam på duttorna

    Måndag tist onsda torsda alla dar e lika
    Ska du gå me och fika?
    Har du sagt de så

    Freda lörda sönda stängt
    Fan ja trodde dom hade förlängt
    Give me all little kiss! dojnk dojnk!
    Så va de tänkt

    Hon e hon och han e han
    och sällan blir dom så lika varann
    som i klädernas gemenskap städernas gemenskap

    Schysst salt skönt fränt maxat kaxat!

    Diggar du diskoteket?
    Säkert säkert .
    Diggar du dans på bryggan?
    öö nä

    Tänder du på Clint Eastwood?
    De händer de händer
    Ser du va tv sänder?
    öö blä

    Schyssta prylar schyssta stilar super-duper schyssta bilar
    Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
    Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
    Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
    Liksom i princip asså om ja säger liksom vet du
    Liksom liksom alltså alltså liksom alltså liksom alltså alltså alltså liksom liksom alltså liksom allabadam

    Knickeleding på dicken
    Boutiquen, boutiquen
    Vilken bouticque?
    Pop la Pic - a ringe ding ding

    Jeansen e all righta?
    För tajta för tajta
    Var ska vi gå å najta?
    Zoom bäng gloschamadosch

    Inne e ute inne ute inne
    Fläsket brinner inne
    Ute inne allabadam

    Jerusalem Methusalem och Hoola Bandoola Bandusalem
    Rolling falling balling calling Stones i grammofons
    10 years after Beatles å Heatles å Deatles
    Eyes nose ears after 10 more years
    Try to remember Kebjekase in November
    Santana Black Sabbadi-Dabbadi Blood Sweat and Tears

    Harrison och Barrison och Allice Wallis Cooperson
    Södra bergens ballabalajk och lille Elton John
    Garfunkel i bardunkel och Herbie Derbie Sherbie Mann Godawie Bowie Dylan
    I fyllan och i villan

    Tio i toppar, Fläsket hoppar, stoppar Mothers of Bäska Droppar
    Jim jimini Cats och Steven Hendrix om varann

    Elton John Lennon John Ringo Ringo Ringelidoj.
    Hej John Fejom!
    Alla balla hubba, oj, oj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlavagnen,
      Oj, vad du kan - jag är imponerad!
      Povel var suverän, och jag satt här och fnissade åt alla associationer och minnen som ramlade över mig när jag läste texten. Tack! Jag behövde det.
      Margaretha

      Radera
  2. Detta med betygsättning har jag också svårt för...allt är ju som det är.
    Så roligt att Karlavagnen kunde Povel Ramel så bra..jag sjöng högt

    ha en bra kväll Margaretha

    Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Karin,
      jag är glad över att inte ha något med skolvärlden att göra i dag.
      Tack, min kväll kan bara bli bättre...
      Margaretha
      som sitter i
      sängen och
      ska till att
      släcka ljuset nu

      Radera
  3. Jag tycker att det blir vanligare och vanligare att blanda språken; nice, shit happens, good for you osv.
    Precis som du får jag gåshud av all svengelska, men har märkt att de som blandar mest är rätt dåliga både på engelska och svenska. Syrran och jag var på en föreläsning nyss, där syrran avbröt talaren varje gång han använde engelska ord, och frågade vad det betydde. Han var inte glad, men talade mer svenska på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolja,
      Jo, det blir nog vanligare, och jag är rädd för att vi purister inte har så mycket att sätta emot.
      Jag är övertygad att du har rätt i din iakttagelse att de som blandar värst, inte är särskilt bra på något språk. Det har jag mött så många gånger att det inte kan vara en slump.
      Kan tänka mig att din syster inte blev populär om hon ideligen avbröt talaren. Var för många år med om något liknande på en kurs, där en av föreläsarna svängde sig med svåra ord. Varje gång han gjorde det, sa' en av tjejerna "tockna fina ord du kan, vad betyder det?"
      Margaretha

      Radera