måndag 10 januari 2011

På tal om welsh corgi



Jag tror att de flesta av oss ser en vattenpöl för sitt inre öga, när de hör ordet pöl. Men jag kommer alltid att tänka på en pöl när jag ser en corgi eller rottwiler — och då talar jag om den cylinderformade kudden som också heter pöl. Ett ord man hör sällan nu för tiden.
.
bild från nätet
.
pöl subst. ~en ~ar
ORDLED: pöl-en

1 liten samling vätska på plant underlag {→göl}: vattenpöl; det var fortfarande ~ar på trottoaren efter regnet
BET.NYANSER: a) om mindre, grund vattensamling: fågelrika ~ar i skogen b) i best. f. äv. Atlanten ⟨vard.; skämts.⟩: flyga över ~en
HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. pöl; av lågty. pöle, plur. av pol 'pöl'; jfr pool


2 cylinderformad kudde anv. t.ex. som armstöd i soffa
HIST.: sedan 1651; av lågty. pöhl 'kudde'; av lat. pulvinus 'kudde; dyna'
.

Det fanns inte många bilder på pölar på nätet, den här kommer från Nordljus.

3 kommentarer:

  1. Det är inte längesedan som jag kom i kontakt med pöl i sammanhanget, cylinderformad pöl. Men säg mig var?
    Ibland känns huvudet nästan cylinderformat när jag försöker komma ihåg det som jag har glömt bort...

    Karin som tycker den biten blir värre med åren, fastän någon sade att det har med den stora mängd information som hjärnan tar emot. Man skall bara komma ihåg var någonstans i arkivet man har arkiverat. Är det inte samma sak som att man glömmer?

    SvaraRadera
  2. Jag är uppvuxen med pölar, både kuddar och de med vatten. Jag kan också se en viss likhet mellan corgin och pölen i den förra bemärkelsen. Om jag någonsin mer skaffar en hund skulle det bli en Welsh Corgi...

    SvaraRadera
  3. Karin,
    Hoppas pölen flutit upp till ytan nu, så att du vet i vilket sammanhang du senast träffade en pöl!
    Kanske borde man rensa ut i minnesarkivet ibland - men jag vet inte hur man gör.

    Ingrid,
    Kanske var det vanligare att man sa' pöl förr - hör det sällan nu.

    Visst är de söta de små fyrbenta pölarna. Jag har aldrig känt någon närmare, men de lär vara trevliga familjehundar.

    Margaretha

    SvaraRadera