lördag 15 januari 2011

Grattis Martin och Nathan!

Dagens födelsedagsmän har båda fått Nobels fredspris.

Martin Luther King Jr
15 januari 1929 - 4 april1968
erehöll Nobels fredspris 1964
.
Instundande måndag är helgdag i U.S.A. — Martin Luther King Jr. Day, infaller den tredje måndagen i januari, och har gjort så sedan 1986.
.

Lars Olof Jonathan (Nathan) Söderblom
15 januari 1866 - 12 juli 1931
erhöll Nobels fredspris 1930

Nathan Söderblom har tonsatt flera psalmer, den mest kända är kanske "I denna ljuva sommartid".

5 kommentarer:

  1. "I have a dream" glömmer man nog aldrig bort. Nathan Söderbloms begravning fann jag i en papperscontainer för något år sedan. I en gammal tidning förstås, men jag tror jag har förmedlat den till museet. Är inte helt säker, mitt i allt så hittar jag den..hoppas nästan så. Nu.

    Karin
    som inte visste att N.Söderblom var far till den vackra sommarpsalmen

    SvaraRadera
  2. Karin,
    Nej, vår generation kan nog inte glömma "I have a dream".
    Så värst mycket om Nathan visste jag väl inte - men han dyker upp lite varstans i litteraturen, så lite spridda kunskaper om honom hade jag.
    M

    SvaraRadera
  3. Trots min "okyrklighet" är jag faktiskt vigd vid maken i kyrkan och mitt val av psalm var just den ljuva sommartiden. Vi gifte oss i juli och Skåne var gudomligt.
    Vad beträffar Martin Luther King så var vi en gång med en amerikansk flicka i 20-årsåldern på Öland och gick in och tittade på några kyrkor. Damen i fråga är uppfostrad som anglikan och gick i söndagsskola hela sin uppväxt. I vapenhuset i en kyrka låg en Luthers katekes med Luther på omslaget. O, honom känner jag till, sa hon, han är amerikan!
    Nja, sa jag han var reformator i Wittenberg på 1500-talet och din amerikan är döpt efter honom. Hans föräldrar ville nog hedra den gamle reformatorn. Det ville hon inte höra talas om, Martin Luther var amerikan, punkt och slut.
    Då gav jag upp...
    Mot dumheten strida osv.

    SvaraRadera
  4. En av de 100 frågorna (och svaren) som jag håller på att plugga inför min intervju framöver hos immigrationsverket handlar just om Martin. Och vi är lediga (igen) på måndag eftersom skolan har stängt. "I denna ljuva sommartid" är så vacker. Den sjöng vi på skolavslutningar.

    SvaraRadera
  5. Olgakatt,
    Hade du försökt få henne att tro att "hennes" Martin inte hette Martin, utan Michael från början, hade hon förmodligen anmält dig för anti-amerikansk verksamhet!
    Ja ja, så går det när man växer upp i världens bästa land och bara lär sig sin korta historia. Jag har sett ett antal liknande situationer.

    Anne-Marie,
    Jag tycker faktiskt bättre om "I denna..." än "Den blomstertid" - om man nu måste välja.

    Jag anta'r att du redan kan rätt många av svaren på de hundra frågorna - men det gäller att inte bli nervös.

    Margaretha

    SvaraRadera