söndag 6 december 2009

Sankt Nikolaus

St Nicholas of Bari
Bartolomeo Vivarini
1440-1500




Christinas helgonprat inspi-rerade mig att titta närmare på en del andra helgon.
Helgon är väl inget som vi svenskar ägnar så värst mycket tid, men jag skulle tro att Sankt Nikolaus hör till de få som de flesta känner till. Förmodligen har de flesta också hört någon av legenderna om honom och vet att han är Santa Claus förebild.
Man tror sig veta att han var född omkring 280 i Patara i Turkiet, där han växte upp i den lilla staden Myra, där han sedermera blev biskop. Han dog den 6 december 343.

Uppgifterna om honom skiljer sig väsentligt åt beroende på var man söker efter fakta. På ett ställe läser jag att "han från tidig ålder endast åt på onsdagar och fredagar — och då på kvällen". På ett annat ställe sägs att "han avstod från att amma sin mor på onsdagar och fredagar".

Han tycks ha varit beskyddare åt många: sjöfarare, pantlånare, apotekare och bagare bland annat. Det där med att han var bagarnas beskyddare hittar jag bara på ett ställe, och det ges ingen förklaring därtill. Först trodde jag att de tre runda tingen han har i famnen, på många bilder, var bröd, men jag läser mig till att det representerar tre penningpåsar som han gav till en olycklig far som inte hade råd att betala hemgift för sina tre döttrar — därmed räddade han döttrarna från prostitution.

4 kommentarer:

  1. Jag är skeptisk till helgonföreteelsen som sådan, kanske har det med reliktradionen att göra. Jag tycker det är uräckligt att ha t ex en fingerled eller en svanskota i ett juvelprytt skrin för tillbedjan. "Brott mot griftefriden" skulle jag vilja kalla det om inte något ännu värre.

    Sen ler jag när du skriver att han ammade sin mamma! Jag studsar alltid när man använder verbet så och tänker att det var en duktig pojk som hade mjölk åt sin mamma! Jag menar att det är mamman som ammar och att barnet ammas. Till min glädje togs detta nyligen upp i radions språkprogram och språkprofessorn bekräftade min uppfattning MEN att den var på väg att bli gammal för numera var det vanligt och t o m godkänt att använda ordet som du gör. Så praxis förändrar språket! Som alltid,naturligtvis.
    Men jag kommer alltid att se framför mig hur mamman äter på barnet om det ammar!

    SvaraRadera
  2. Olgakatt,
    Jag glömde bort att citera uttrycket - jag såg också för mitt inre öga hur gossebarnet hade mjölk åt mor sin!
    Har samma inställning som du till helgon - fast jag tycker att det är intressant. Jag har katolska vänner som ber till diverse helgon för mig, så jag har blivit nyfiken på dessa helgon.
    Ah, jag glömmer alltid bort att lyssna på Språket, ibland efterlyssnar jag..
    Nu ska jag sätta dit citationstecknen innan jag går och lägger mig.
    g'natt,
    Margaretha

    SvaraRadera
  3. Våra holländska grannar kom i lördags kväll till oss med en gåva från "Sinterclaas". Uppenbarligen en holländsk tradition. Jag måste kolla upp begreppet, men nog kan det han med Nikolaus att göra...?

    SvaraRadera
  4. Jovisst, det samma Klasse! Det finns så många olika legender att det ibland är svårt att reda ut begreppen - men det är han och det finns en hel del att läsa om honom på nätet.
    Kul med grannar som delar med sig av sina traditioner!
    Margaretha

    SvaraRadera