måndag 5 oktober 2009

Önskelistan just nu

Anne
har inte bestämt sig. Jag tror inte Em har möjlighet just nu att ta' reda på den kompositören du frågade om. Har du ett annat förslag?

Annkatrin
Jag vill höra något med Rita Streich, henne hör man sällan nu för tiden.

Barbro
önskar något med Wiggerskvartetten.

Eva
vill höra något ur Porgy and Bess av Gershwin.

Fred
önskar Concertino in D major, Op. 12 av Heinrich Wilhelm Ernst.

Mette
funderar fortfarande.

Mira
Åh... En stråkkonsert av Brahms... Om jag bara kunde komma på vilken. Den är livet, hjärtat, själen... Allting! Jag får grunna!!!

Christina
När jag läser Miras kommentar kommer jag att tänka på ett stycke av Brahms som användes som filmmusik i en väldigt gripande fransk film, inspelad någon gång på 60-talet tror jag. Sextuor à cordes n° 1 en Si majeur, op.18 av Brahms.För mig är den musiken livet, hjärtat, själen...Kan det vara den Mira tänker på?
Christina, är det ditt önskemål om det inte är det stycket Mira önskar?

Pella
Jag älskar Lars-Erik Larssons musik. Helst vill jag höra Lyrisk fantasi, om den är för lång Adagio för stråkorkester.

Saga
Jag tycker mycket om harpa och tänkte först önska något med Stina Hellberg Group. Sen hörde jag en fantastisk schweizisk manskör sjunga och nu vill jag höra schweizisk manskör OCKSÅ!

Siv
Nu har jag kollat länkarna du skickade och vill fortfarande höra något av Anton August Ferdinand Titz men eftersom jag inte vet vad som finns kan jag bara önska "något" av honom.

Tina
Rondo för violin och stråkar i A-dur, D438 av Franz Schubert vill jag höra.

Tique
Oj vad jag gillade kvinnan som spelade på konsertcittra. Jag vill höra mer men vet inte vad det finns att lyssna till utom Harry Lime theme.

Virrpannan
önskar Grieg: pianokonsert i A moll opus 16.

Q
Eftersom jag har sett Ems bilder av hennes mors syster och morfar som spelar på glas, men aldrig hört det, vill jag höra någon spela på glas. Men som flera andra här vet jag inte vad det finns inspelat så jag kan inte precisera mig.
Mitt andrahandsval är Sonat i E dur för cello och piano, opus 113 av Alexander Tikhonovich Gretchaninov.

Hallå,
Här är Q vid tangentbordet medan Em tar igen sig. Än är det inte för sent att önska musik. I slutet av veckan, eller kanske i nästa vecka skickar vi in vår önskelista till Önska i P2, och hoppas att vi får våra önskningar uppfyllda. Komplettera, eller kom med med nya önskningar.

12 kommentarer:

  1. Ja, varför inte, Sextuor à cordes n° 1 en Si majeur, op.18 av Brahms får bli mitt önskemål :)
    Jag har inte greppat riktigt.. önskemål till vad...?

    SvaraRadera
  2. Christina,
    Till radioprogrammet Önska i P2. Em skrev ett inlägg den 28 September som hette Önskelista, där hon tog upp en tråd som Anne startade.
    Jag ska gå in och förtydliga det i det senaste inlägget.
    Q

    SvaraRadera
  3. Q: Tack för snabbt svar!
    Aha, då förstår jag...och behåller min önskan om Sextuor à cordes av Brahms :)

    SvaraRadera
  4. Hej em,
    Jag önskar mig Concierto de Aranjuez. Den får mig att smälta. Särskilt del 2.

    Kära hälsningar

    SvaraRadera
  5. Christina: Åh... Det var inte den, men tack i alla fall. Den var jättevacker. Jag får fortsätta söka!!!

    SvaraRadera
  6. Maggan,
    Jag har noterat din önskning.
    Mira,
    Så spännande då får vi två Brahms på listan. Hoppas du kommer på vad ditt stycke heter!
    Uppdaterad lista kommer snart.
    Q

    SvaraRadera
  7. Nu har jag äntligen bestämt mig. Tror jag!
    Villanelle av Dukas.
    Ska försöka låta bli att ändra mig, fast jag kanske kommer med fler önskningar. Har följt alla länkar du skickade, det finns ju SÅ mycket. Maken fick laga middag idag för jag satt här och klickade hela eftermiddagen och kvällen.

    SvaraRadera
  8. Det finns en fin musik Ryuichi Sakamoto som spelar piano. Min man ska hjälpa mej att lyssna på radio, kanske kan jag höra den musiken.

    SvaraRadera
  9. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  10. Reiko,
    Tack för förslaget! Jag har skrivit upp det. Hoppas att du kan lyssna på programmet, även om jag inte kan garantea att Sveriges Radio har all musik vi önskar. Eller vill spela den, eller har tid att spela den.

    debbie, (R U debbie r?. If so I've heard about you!)
    Em återkommer snart, why don't you mail her. I know for sure she'll appreciate that.
    Q

    SvaraRadera
  11. Nu vet jag!!! Jag vill höra Beethovens pianosonat nr 25, op 79 - andantesatsen!

    http://mirasmirakel.blogspot.com/2009/04/jag-hor-inte.html

    SvaraRadera
  12. Tack Mira,
    En aktuell önskelista kommer under dagen. Det har blivit en riktigt bra blandning tycker jag.
    Hoppas du mår bra - åtminstone bättre nu!
    Margaretha

    SvaraRadera