söndag 4 oktober 2009

Gutenberg och musik

A Musical Afternoon
Eduardo León Garrido (1856-1906)
Anorektiker, eller bara snörd?
.
Musiken är upplåtandet av människans allra innersta, i vilket avseende det icke heller är utan betydelse, att de heliga tonerna framkallas av det mest stumma, tillslutna och skenbart livlösa i naturen, ur stelnade djurs tarmar, kalla metaller och broskiga strupar.
.............Johan Henrik Thomander
.
Vill man läsa det senaste inom musikforskningen ska man inte fråga Gutenberg – men om man som jag tycker om äldre musik, finns en del att hämta här.
Lite vemodigt känns det att läsa om musiker och kompositörer som idag är helt, eller i det närmaste bortglömda. I "Woman's Work in Music" från 1903 av Arthur Elson är många namn nya för mig – en del hittar jag på nätet eller i uppslagsböcker, medan andra tycks ha drunknat i glömskans hav.

LOUISA ADOLPHA LEBEAU
.
Jag blir så nyfiken på dessa kvinnor, om Louisa Adolpha Lebeau, född 1850, sägs att hon "is undoubtedly one of the most gifted of living women composers, not only in her own country, but in the entire world." Och jag hittar faktiskt en skiva med hennes musik – men nästan ingenting om henne.
Om Josephine Kanzler, född 1780 får jag nöja mig med den information som den här boken bjuder.
Flera svenska kvinnor finns omnämnda i boken, de flesta okända för mig.
CÉCILE-LOUISE-STEPHANIE CHAMINADE
.
För den som vill ha romantik finns "The Love Affairs of Great Musicians", i två volymer av Rupert Hughes."Operas Every Child Should Know, Descriptions of the Text and Music of Some of the Most Famous Masterpieces" av Mary Schell Hoke Bacon kan nog vara intressant även om man inte har barn.
En bok som jag läst i av och till, under några år, är "Charles Dickens and Music" av James T. Lightwood.
Flera biografier av och om olika musiker finns också – liksom en del musikfiler och noter.
Även om jag städslade både kokerska och städerska skulle detta livet inte räcka till om jag skulle fördjupa mig i allt Gutenberg har att erbjuda om musik. I all synnerhet som jag blir tvungen att klicka mig fram i sajberrymden varje gång det dyker upp nya namn eller företeelser.

Och till slut några goda råd från Robert Schuman:
.
Do not neglect to attend good Operas.

Do not judge a composition from the first time of hearing; that which pleases you at the first moment, is not always the best. Masters need to be studied. Many things will not become clear to you till you have reached a more advanced age.

Look deeply into life, and study it as diligently as the other arts and sciences.
Without enthusiasm nothing great can be effected in art.

från boken "Advice to Young Musicians". Musikalische Haus- und Lebens-Regeln

1 kommentar:

  1. Jag tror att hon både är snörd och anorektisk. Om inte konstnären "förbättrade" hennes figur...
    Började läsa Woman's Work in Music i går, och kunde inte sluta. Men jag ångrade mig i morse när väckarklockan ringde!

    SvaraRadera